HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Népmese a kkv-ről, mint jelenségről

A magyaros cégtörténet úgy kezdődik, hogy adott egy sikeres cég zseniális kulcsembere, akinek a fejében kezd összekavarodni, mi a privát üzlet és mi a cégé. Egy nap a siker, a zsenialitás és a privát üzlet eléri a kritikus tömeget és berobban: kilép a cégtől, és saját vállalkozást alapit. Mármint a „saját" szó kérdéses, hiszen viszi a know-how-t, az ügyfeleket és néhány hadrafogható kollégát.

Az új vállalkozás - minő meglepetés - pont ugyanazt nyújtja, mint a korábbi cég, csak más zászló alatt (és a végén másik pénztárcába kerül a zsé).

Az új vállalkozás kicsi de hatékony lesz. A kollégák érzik a szabadságot, hogy itt és most lehetőséget kaptak, megvalósíthatják önmagukat. A kollektíva kicsi (10 fő alatt), de erős, vagy legalábbis sokat dolgozik. Mindenkinek ugyanaz a főnöke: a tulajdonos-vezérigazgató. Ebből adódóan minden kézivezérelt.

A jövő nagyon szépen néz ki az újdonsült tulajdonos elmondása alapján, feltéve hogy nem akarunk a mélyére nézni ezeknek a terveknek. Új ügyfelük nem nagyon lesz az első 2 évben, úgymond hozott anyagból dolgoznak.

Aztán 1-2 év múlva fordulóponthoz érünk: megjelenik az első olyan vevő, akit a „piacról" szereztek. A munka sok, kemény, meg kell alkudni a helyzettel, de töretlenül haladunk előre. Majd jön a második, a harmadik vevő, és szép lassan a cégnek kezd valódi jövője lenni.

Az ügyfelek érkezésével egyre több munkatársra van szükség. Ellentét kezd kialakulni a „régiek" (akik mindent úgy oldanának meg, ahogy az anno a korábbi cégnél volt) és az „újak" között (akik megtörnék a tabut hatékony és modern módszerek alkalmazásával). A fizetések között is növekszik a távolság: a régiek egyre többet, az újak egyre kevesebbet keresnek.

A kezdeti 5-10 főből hirtelen 20-30 fő lesz. Már nem ismer mindenki mindenkit. Kezd valamilyen kusza szervezeti struktúra kialakulni. A tulajdonos már nem tudja nyomon követni, ki mit csinál. Megjelennek a középvezetők. A döntéseket késve hozzák, nincsenek döntési jogkörök, és nincs információ.

A korábbi stabil csapat szép lassan lemorzsolódik, az újak között viszont nagy lesz a lemorzsolódás.

A kezdeti néhány ügyfél után egyre több és több új ügyfél érkezik. A cég immár piaci szereplővé válik, korrupció helyett az árával és a minőségével hódit. Komolyan konkurál a többi piaci szereplővel (beleértve a korábbi „donor" céget). Tendereken indul és nyer.

Cégünk immár több lábon áll. Jövője stabil.

Újabb évek telnek el, és a cég mérete megduplázódik - elérte az 50-60 főt. Az kezdeti egyetlen termékből és egyetlen üzletágból több üzletág lett. A cég több piacon is jelen van, és ezen üzletágak mindegyike több lábon áll.

Ekkor áll be a fordulat, azaz...

 

Vajon a kedves Olvasó szerint hogyan folytatódik a történet?

Címkék: magyar történet cég kkv management

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr115211263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Caracalla 2009.11.09. 10:59:22

Hadd találjam ki: a siker, a zsenialitás és a privát üzlet eléri a kritikus tömeget?

Ismeretlen_16561 2009.11.09. 11:10:09

"korrupció helyett az árával és a minőségével hódit" ez jó :DDD

Hesz Roland 2009.11.09. 12:08:10

Ez jó volt. És Caracalla megoldására szavazok :) Amúgy érdekes, ez az egész "új céget alapítunk" menet. A mikrovállalkozásokra is van valami hasonlóan jó sztorid? Nekem bárilyen bölcselet jól jön mostanában :))

activer 2009.11.09. 15:09:32

Én inkább arra szavaznék, hogy amikor 20-30 főssé válik a cég, akkor szükségszerűen kezd szétesni a szabályozatlanság miatt. Ezt csak gyorsítja, ha pluszban még jön 20-30 újabb ember. Azt gondolom, hogy a valóságban ez nincs/nem lehet így, ugyanis amikor nőni kezd a cég (és ezt a tulajdonosok fent akarják tartani), akkor a menedzsment megszervezi, leszabályozza és leírja működési szabályzatban a folyamatokat, felelősségi köröket, csak így lehet ellérni, hogy mindenki tudja a dolgát. Ebben a szabályozott helyzetben (azaz a nagyfőnök kézi vezérlése nélkül is jól) működő cégben pedig az ifjú titánok hamar megirigyelik a sikert és önállósodni akarnak - kilépnek, ügyfeleket visznek el. Ne feledjétek, hogy a tulajdonosok szempontjából nem a cég termékei a termékek, hanem maga a cég a termék. Ha így van, akkor az újabb és újabb cégek kailakulása csak egy közönséges termékciklust követ.

Ismeretlen_102125 2009.11.30. 17:07:26

Itt a megoldás. A cég elérte a kritikus tömeget és összeroppant. Masszív leépítések kezdődtek. Mi történt? - Túlságosan erőltetett ütemben növekedett a cég, nem volt meg a stabil alapja. (a stabil emberek lemorzsolódtak, elveszett a "felhajtóerő") - Nem történtek meg a szükséges struktúrális változtatások, amik az ilyen mérethez szükségesek. Nem lehet egy 50 fős ugyanolyan módszerekkel kezelni, mint egy 10 főset - Más dolog ügyfeleket szerezni a konkurrenciától, és más dolog megtartani őket a konkurrenciával szemben. A cég igen jó volt megszerzésben, de nem volt gyakorlott a megtartásban. - A cég elérte azt, amit a piacon egy huszáros hajrával el lehet érni, meghatározó szereplő lett. Innentől továbblépni teljesen más hozzáállást igényelt, ami nem volt meg.
süti beállítások módosítása