HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

06.
december

Corporate IT

akocsis  |  5 komment

Mi az a Corporate IT, mit csinál, mitől lesz az IT Corporate?

Mi az a Corporate IT, mit csinál, mitől lesz az IT Corporate?

Mivel a Corporate IT kifejezést szinte nap mint nap használjuk, azt hittem, ez egy triviális dolog. Irány a wikipedia és a google – de meglepő módon sehol nem találni definíciót. (Dacára a 106 millió találatnak…)

Mi az a Corporate IT? Két szóból áll, vegyük sorba.
Corporate – nagy cégről van szó (corporation), több ezer alkalmazottal, globális megjelenéssel, sok-sok irodával, több száz informatikai rendszerrel.
Mi lehet akkor a Corporate IT? A nagyvállalat informatikai szervezete, amelynek feladata a több ezer alkalmazott számítógépe, sok-sok iroda és a több száz informatikai rendszer üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása.

Ha kicsit közgazdászosan közelítjük meg, akkor a Corporate IT az a szervezeti egység a nagyvállalaton belül, ami az informatikai költséghelyhez kapcsolódó tevékenységekért felelős.

Tehát egy belső szolgáltatóról van szó, ami maga is hatalmas. Több száz alkalmazott igyekszik a földrajzilag megosztott több ezer alkalmazottat (belső ügyfelet) kiszolgálni (miközben maga is földrajzilag megosztott).

Gazdaságossági okok miatt a Corporate IT részben vagy teljesen centralizált – tehát a szolgáltatás minősége nem olyan jó, mintha minden user mellett állna egy technikus, kommunikációs problémák vannak a belső ügyfél és a belső szolgáltató között, de összességében olcsóbb, mintha a nagyvállalat minden telephelye saját IT osztállyal rendelkezne.

A méretek és a földrajzi/kulturális kihívások miatt a Corporate IT szabványokat, belső szabályzatot követ. Azaz kevésbé rugalmas, mint egy kis cég. A belső szabályzat lehetővé teszi, hogy a felhasználó problémáját ne csak az a technikus tudja kiszolgálni, aki személyesen ismeri, hanem az is aki mondjuk 1000 km-rel arrébb van.

A Corporate IT a méretek miatt specializálódik. Kis cégnél a fejlesztő maga telepíti a szervert, maga írja meg az SQL tárolt eljárásokat és nézeteket a programhoz, maga írja a kézikönyvet, maga telepíti és oktatja a rendszert. Nagy cégnél van külön üzemeltetés, akiktől kérni kell egy szervert, van külön SQL szakértő aki megírja a tárolt eljárásokat, de nem ő hanem a DBA fogja azokat a szerverre telepíteni, a telepítést és karbantartást külön cég végzi, csak úgy mint ahogy valaki más fogja az oktatást elvégezni. A fejlesztők is külön „kasztokra” bomlanak: back-end fejlesztők, front-end fejlesztők, üzleti intelligencia fejlesztők, architect-ek. A tesztelőkről, rendszerszervezőkről, projekt menedzserekről és tanácsadókról nem is beszélve…

A méretek és a szervezeti hierarchia miatt a legegyszerűbb dolgokat is nehézkes elintézni, szemben a kis céggel, ahol minden azonnal történik. Viszont a Corporate IT megengedheti magának, hogy minden kérdéssel specialisták foglalkoznak, akik az adott területet igen jól ismerik.

Míg a kis cég rövid és középtávon gondolkodik, addig a Corporate IT-nak hosszú távú stratégiája, víziója van. Tehát tudja, mit csinál, és tudatosan halad ebbe az irányba. (Még akkor is, ha ez alacsony szinten nem látszik)

További különbség, hogy a műszaki tökéletesség és az ügyfél igények között egyensúlyozva az IT cégek az előbbit preferálják, míg a Corporate IT az utóbbit. Adott helyzetben (pl politikai nyomás a managementtől) a nagyvállalati informatika olyan megoldásokat is alkalmaz, ami szakmailag nem helyes. (Viszont sok esetben a szakmailag helyes megoldások nem szolgálnák ki az ügyfél igényeket, tehát abszolút céltalanok)

A Corporate IT mérete, és a nagyvállalatok szervezeti felépítése miatt felülről vezetett, nem alulról. Azaz nem azt valósítja meg, amit a fejlesztő, rendszergazda, stb kitalál, hanem amit a menedzsment. Az alulról jövő kezdeményezéseknek kisebb az esélye, mint egy kis cégnél.

Mivel a Corporate IT nagyméretű és központosított, ezért némileg elszeparált a felhasználóktól. Így nem mindenki látja tisztán a munkája célját, eredményét, ami mindenféle torz elképzelésekhez vezet. Kis cégnél mindenki közvetlenül és gyorsan értesül munkája kihatásairól.

A méretek miatt a munkát nem egy-egy Rambó vagy Leonardo végzi, hanem egy csapat. A csapaton belüli kommunikáció fenntartásához meeting-ekre és dokumentálásra van szükség.

Mivel a Corporate IT a belső ügyfelet szolgálják ki, ezért a vezetőség nem feltétlenül tekinti prioritásnak a műszaki célokat. Elég nehéz a két célt (magas szintű szakmai munka végzése + elégedett belső ügyfél) összehangolni, amit az alul lévők úgy értelmezhetnek, hogy „rosszul vezetik az IT-t”.

Míg egy informatikai vagy szoftverfejlesztő cégnél az informatikusok értéket termelnek, és belőlük él a cég, a Corporate IT csak költség, értékteremtés nélkül. (Annak ellenére, hogy IT nélkül a nagyvállalat megszűnne létezni)
Ezért a Corporate IT-ban dolgozókra nagy nyomás és felelősség feszül, miközben nem ők állnak a reflektorfényben.

Outsourcing: A 21. században nincs Corporate IT kiszervezés nélkül. Feltehetőleg az IT tevékenység 20-50-70%-át külső cég végzi. Fontos észben tartani: a legjobb külső partner is csak addig tud jó maradni, amíg jól van vezetve, tehát amíg a Corporate IT létezik és a helyzet magaslatán áll. Tehát Corporate IT mindig volt, van és lesz.

Mivel a nagyvállalat költekezése szigorú pénzügyi/kontrolling felügyelet alatt van, ezért a Corporate IT csak rugalmatlanul, jelentős késéssel tud csak bármit is megvásárolni (legyen az egy új szoftver vagy akárcsak egy tanácsadó igénybevétele).

 

Hogyan lehet „túlélni” egy nagyvállalati informatikai szervezetben?
- Meg kell érteni az IT küldetését és céljait
- Meg kell ismerni a belső ügyfeleket (felhasználókat) és az ő igényeiket
- Megismerni a cég fő értékteremtő folyamatait
- Megismerni az IT szervezet folyamatait, előírásait és szabványait
- Megismerni az IT szervezet felépítését
- Minél több barátra és szövetségesre szert tenni
- Azonnali változtatások helyett minőségben és „lassú víz partot mos” elv szerint gondolkodni
- Tisztában lenni azzal, hogy a főnökünk, illetve az ő főnöke mit vár el (annual objective) és e szerint cselekedni
- A kinevezések és előléptetések nem azonnal történnek, hosszú az út, türelmesen kell várni és bizonyítani
- Tanulni, tanulni, tanulni
- Nagyon pontosan odafigyelni, mi a feladatunk, és mi nem az. Ami nem az, ott nagyon komolyan mérlegelni, megcsináljuk-e vagy sem.
- Tisztában lenni az erőviszonyokkal (ez normális esetben az értékteremtő folyamat alapján alakul, azaz arra figyelnek a cégnél oda jobban, aki több pénzt termel)

Címkék: it corporate managament

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr395211271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_16561 2009.12.07. 08:29:32

Ez a kettő nem ellentmondás? "Gazdaságossági okok miatt a Corporate IT részben vagy teljesen centralizált – tehát a szolgáltatás minősége nem olyan jó, mintha minden user mellett állna egy technikus, kommunikációs problémák vannak a belső ügyfél és a belső szolgáltató között, de összességében olcsóbb, mintha a nagyvállalat minden telephelye saját IT osztállyal rendelkezne." és "A Corporate IT abban különbözik a szoftverfejlesztő cégektől, hogy nem műszakilag tökéletes, hanem az ügyfeleket jól kiszolgáló rendszereket gyárt."

Ismeretlen_102125 2009.12.07. 09:07:04

Nem ellentmondás, hanem a különböző célok priorizálása :) A belső ügyfélről szól minden, de csináljuk olcsón! Átfogalmaztam a második mondatot, hogy érthetőbb legyen. Köszönöm az észrevételt.

Hesz Roland · http://rolandhesz.com 2009.12.09. 11:20:46

Egyszer dolgoztam Corp IT-ban. Sajnos azonban a fent felsoroltakból egyik sem volt rá jellemző, igazából célja, meg szerepe nem sok volt. Mai napig nem tudom, hogy miért hívták Corporate IT-nak, amikor informatikai rendszerhez nem nagyon nyúlhatott senki onnan, és beleszólása sem volt a dolgokba. Mondjuk az első héttől szent meggyőződésem volt, hogy ez nem Corp IT, csak kellett még egy fontos pozíció Londonban, hogy mindenkinek legyen. Szóval az elnevezések nem mindig korrektek sajnos. Ja, és mielőtt meg kapom, hogy nem láttam át a méretek miatt a helyzetet: a Corporate IT létszáma 4 fő volt, beleértve a londoni főmuftit, plusz egy kontraktor. :) És igen, amikor odakerültem, én is valami olyat vártam, mint amit leírtál.

Ismeretlen_102125 2009.12.09. 12:43:51

Ha decentralizált a cég, ha mindent külső partnerekkel oldanak meg, akkor tényleg lehet 4 fős a Corp IT, komolyabb feladatok nélkül. Ebben a válságos időszakban viszont pont a centralizáció a trend (költség csökkentés), ezért írtam le ezt a variációt.

Hesz Roland · http://rolandhesz.com 2009.12.09. 16:45:10

A cég annyira nem decentralizált, hogy adat onnan ki nem mehet, IT-ban külső cég nem vehet részt. A Corp IT tényleg csak arra kellett, hogy legyen egy extra pozíció. A tényleges, fent leírt Corp IT feladatokat négy másik belső szervezet végezte el, Bostonban, Genfben és New Yorkban. Ezekhez a Corp ITnak köze nem volt. Néha tényleg csinálnak értelmetlen dolgokat is emberek.
süti beállítások módosítása