Mi az a Corporate IT, mit csinál, mitől lesz az IT Corporate?
Mi az a Corporate IT, mit csinál, mitől lesz az IT Corporate?
Mivel a Corporate IT kifejezést szinte nap mint nap használjuk, azt hittem, ez egy triviális dolog. Irány a wikipedia és a google – de meglepő módon sehol nem találni definíciót. (Dacára a 106 millió találatnak…)
Mi az a Corporate IT? Két szóból áll, vegyük sorba.
Corporate – nagy cégről van szó (corporation), több ezer alkalmazottal, globális megjelenéssel, sok-sok irodával, több száz informatikai rendszerrel.
Mi lehet akkor a Corporate IT? A nagyvállalat informatikai szervezete, amelynek feladata a több ezer alkalmazott számítógépe, sok-sok iroda és a több száz informatikai rendszer üzemeltetése, fejlesztése és karbantartása.
Ha kicsit közgazdászosan közelítjük meg, akkor a Corporate IT az a szervezeti egység a nagyvállalaton belül, ami az informatikai költséghelyhez kapcsolódó tevékenységekért felelős.
Tehát egy belső szolgáltatóról van szó, ami maga is hatalmas. Több száz alkalmazott igyekszik a földrajzilag megosztott több ezer alkalmazottat (belső ügyfelet) kiszolgálni (miközben maga is földrajzilag megosztott).
Gazdaságossági okok miatt a Corporate IT részben vagy teljesen centralizált – tehát a szolgáltatás minősége nem olyan jó, mintha minden user mellett állna egy technikus, kommunikációs problémák vannak a belső ügyfél és a belső szolgáltató között, de összességében olcsóbb, mintha a nagyvállalat minden telephelye saját IT osztállyal rendelkezne.
A méretek és a földrajzi/kulturális kihívások miatt a Corporate IT szabványokat, belső szabályzatot követ. Azaz kevésbé rugalmas, mint egy kis cég. A belső szabályzat lehetővé teszi, hogy a felhasználó problémáját ne csak az a technikus tudja kiszolgálni, aki személyesen ismeri, hanem az is aki mondjuk 1000 km-rel arrébb van.
A Corporate IT a méretek miatt specializálódik. Kis cégnél a fejlesztő maga telepíti a szervert, maga írja meg az SQL tárolt eljárásokat és nézeteket a programhoz, maga írja a kézikönyvet, maga telepíti és oktatja a rendszert. Nagy cégnél van külön üzemeltetés, akiktől kérni kell egy szervert, van külön SQL szakértő aki megírja a tárolt eljárásokat, de nem ő hanem a DBA fogja azokat a szerverre telepíteni, a telepítést és karbantartást külön cég végzi, csak úgy mint ahogy valaki más fogja az oktatást elvégezni. A fejlesztők is külön „kasztokra” bomlanak: back-end fejlesztők, front-end fejlesztők, üzleti intelligencia fejlesztők, architect-ek. A tesztelőkről, rendszerszervezőkről, projekt menedzserekről és tanácsadókról nem is beszélve…
A méretek és a szervezeti hierarchia miatt a legegyszerűbb dolgokat is nehézkes elintézni, szemben a kis céggel, ahol minden azonnal történik. Viszont a Corporate IT megengedheti magának, hogy minden kérdéssel specialisták foglalkoznak, akik az adott területet igen jól ismerik.
Míg a kis cég rövid és középtávon gondolkodik, addig a Corporate IT-nak hosszú távú stratégiája, víziója van. Tehát tudja, mit csinál, és tudatosan halad ebbe az irányba. (Még akkor is, ha ez alacsony szinten nem látszik)
További különbség, hogy a műszaki tökéletesség és az ügyfél igények között egyensúlyozva az IT cégek az előbbit preferálják, míg a Corporate IT az utóbbit. Adott helyzetben (pl politikai nyomás a managementtől) a nagyvállalati informatika olyan megoldásokat is alkalmaz, ami szakmailag nem helyes. (Viszont sok esetben a szakmailag helyes megoldások nem szolgálnák ki az ügyfél igényeket, tehát abszolút céltalanok)
A Corporate IT mérete, és a nagyvállalatok szervezeti felépítése miatt felülről vezetett, nem alulról. Azaz nem azt valósítja meg, amit a fejlesztő, rendszergazda, stb kitalál, hanem amit a menedzsment. Az alulról jövő kezdeményezéseknek kisebb az esélye, mint egy kis cégnél.
Mivel a Corporate IT nagyméretű és központosított, ezért némileg elszeparált a felhasználóktól. Így nem mindenki látja tisztán a munkája célját, eredményét, ami mindenféle torz elképzelésekhez vezet. Kis cégnél mindenki közvetlenül és gyorsan értesül munkája kihatásairól.
A méretek miatt a munkát nem egy-egy Rambó vagy Leonardo végzi, hanem egy csapat. A csapaton belüli kommunikáció fenntartásához meeting-ekre és dokumentálásra van szükség.
Mivel a Corporate IT a belső ügyfelet szolgálják ki, ezért a vezetőség nem feltétlenül tekinti prioritásnak a műszaki célokat. Elég nehéz a két célt (magas szintű szakmai munka végzése + elégedett belső ügyfél) összehangolni, amit az alul lévők úgy értelmezhetnek, hogy „rosszul vezetik az IT-t”.
Míg egy informatikai vagy szoftverfejlesztő cégnél az informatikusok értéket termelnek, és belőlük él a cég, a Corporate IT csak költség, értékteremtés nélkül. (Annak ellenére, hogy IT nélkül a nagyvállalat megszűnne létezni)
Ezért a Corporate IT-ban dolgozókra nagy nyomás és felelősség feszül, miközben nem ők állnak a reflektorfényben.
Outsourcing: A 21. században nincs Corporate IT kiszervezés nélkül. Feltehetőleg az IT tevékenység 20-50-70%-át külső cég végzi. Fontos észben tartani: a legjobb külső partner is csak addig tud jó maradni, amíg jól van vezetve, tehát amíg a Corporate IT létezik és a helyzet magaslatán áll. Tehát Corporate IT mindig volt, van és lesz.
Mivel a nagyvállalat költekezése szigorú pénzügyi/kontrolling felügyelet alatt van, ezért a Corporate IT csak rugalmatlanul, jelentős késéssel tud csak bármit is megvásárolni (legyen az egy új szoftver vagy akárcsak egy tanácsadó igénybevétele).
Hogyan lehet „túlélni” egy nagyvállalati informatikai szervezetben?
- Meg kell érteni az IT küldetését és céljait
- Meg kell ismerni a belső ügyfeleket (felhasználókat) és az ő igényeiket
- Megismerni a cég fő értékteremtő folyamatait
- Megismerni az IT szervezet folyamatait, előírásait és szabványait
- Megismerni az IT szervezet felépítését
- Minél több barátra és szövetségesre szert tenni
- Azonnali változtatások helyett minőségben és „lassú víz partot mos” elv szerint gondolkodni
- Tisztában lenni azzal, hogy a főnökünk, illetve az ő főnöke mit vár el (annual objective) és e szerint cselekedni
- A kinevezések és előléptetések nem azonnal történnek, hosszú az út, türelmesen kell várni és bizonyítani
- Tanulni, tanulni, tanulni
- Nagyon pontosan odafigyelni, mi a feladatunk, és mi nem az. Ami nem az, ott nagyon komolyan mérlegelni, megcsináljuk-e vagy sem.
- Tisztában lenni az erőviszonyokkal (ez normális esetben az értékteremtő folyamat alapján alakul, azaz arra figyelnek a cégnél oda jobban, aki több pénzt termel)
Utolsó kommentek