Mint ahogy Holden rámutatott a „Gyászos Év” című cikkében, komoly gondok vannak az informatikai életciklus modellekkel.
Mint ahogy Holden rámutatott a „Gyászos Év” című cikkében, komoly gondok vannak az informatikai életciklus modellekkel.
Mennyi egy szoftver vagy egy hardver élettartama?
A szoftver gyártók szerint a szoftverek tervezett élettartama kb 4 év. Például ennyi idő alatt jön ki az újabb operációs rendszerrel a Microsoft, ennyi idő alatt érik el a Service Pack-ok azt a kritikus tömeget, hogy már nem javításról, hanem új szoftverről beszélünk.
(Az iparágban mindenki tudja, ha egy szoftver a megrendelője szerint csak rövid időre kell, akkor az 5-10 évig fog üzemelni)
Hardver oldalon a tervezett élettartam 2 év. Minden magára is valamit adó cégnél 2 évente frissítik a gépparkot. A vasra adott garancia is kb ennyi.
A rövid életciklusok lehetővé tették a kutatás-fejlesztést, lehetővé tették, hogy egy komplex termék elkészítéséhez szükséges befektetés megtérüljön.
Mennyi egy szoftver vagy egy hardver élettartama az ügyfelek szerint?
Az ügyfelek a szoftvereket nagyon sokáig szokták használni. A tapasztalatom szerint ez kb 10 év, de a 20 év sem ritka. Példálózhatok itt VB5-ben írt üzleti kritikus alkalmazásokkal. A lényeg az, hogy amint a szoftver elkészült és stabillá vált („beállt”), utána az része válik a „corporate knowledge”-nek, bebetonozódik, nem cserélhető. Nincs is szükség a cseréjére, hiszen a feladatát ellátja, ennyit és nem többet kérnek az üzleti felhasználók.
A hardverek esetén az ügyfelek inkább 4-5 év, de ha lehetne akkor inkább sosem cserélnének. Egy billentyűzet, egy egér, egy monitor, egy DVD meghajtó addig jó, amíg el nem romlik. A desktop/notebook PC-k cseréje sem szükséges, hiszen ami tegnap alkalmas volt a szoftvereink futtatására, az holnap is jó lesz.
(Itt szoktak kicsit csalni: az op rendszer vagy a szoftver komponensek újabb verziója MINDIG lassabb, mint a korábbi, hogy a gép meglassuljon és szükség legyen a cseréjére. Nem véletlenül stratégiai partner az Intel és a Microsoft.)
Szerverek esetén a folyamatosan növekvő igények kiszolgálása valóban igényli a kapacitások növelését, azonban ez a legtöbb esetben szimpla tárhely bővítést jelent.
Operációs rendszer, illetve Office cseréjére az ügyfeleknek SEMMI SZÜKSÉGE. Már 9 évvel ezelőtt is tudott az aktuális Windows és Office mindent, amire egy átlagos felhasználónak szüksége van. Egyszerűen nincs üzleti értéke egy új verziónak. Nem véletlen, hogy sok cég tudatosan használ régi is elavult eszközöket.
Összegezzünk!
Szoftver: 4 év <-> 10-20 év
Hardver: 2 év <-> 4-5 év
Mint látható, az informatikai cégek és az ügyfeleik között óriási a szakadék. Erre rátesz a jelenlegi megszorítós gazdasági helyzet (még azt sem cseréljük, amit kellene). A lufi kipukkadt. Az informatikai cégek erőltetett növekedésre, a folyamatos cserére és a rövid életciklusokra épített üzleti modellje nem tartható tovább.
A boldog aranykornak vége. Az a modell, ami 1995-ben, 2000-ben és 2005-ben jól működött, 2010-ben már nem jó. Teljesen új üzleti modellre van szükség. Azok a cégek pedig, akik a régi modell szerint dolgoztak, komoly gondjaik lesznek.
Mi lesz az új modell?
Már régóta létezik SaaS, azaz „Software as a Service”. A szoftver cég nem szoftverek elkészítéséből és eladásából él, ahogy eddig, hanem a szoftver által nyújtott funkciókat adja el, mint szolgáltatást. Ez lehetővé teszi, hogy miközben a szoftver sokáig használják, az ügyfél folyamatosan támogatást kap. Ezzel mind az ügyfél, mind a Service Provider jól jár.
Hardver oldalon is régóta létezik a megoldás: vásárlás helyett bérlés. Az ügyfél folyamatos támogatást kap, gyakorlatilag egy kibővített garanciát, ami magába foglalja az upgrade-et.
Vagyis van megoldás, a megoldás már jó ideje ismert, csak alkalmazni kell. Panaszkodás és a régi világ visszasírása helyett.
Utolsó kommentek