HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Az IT múltja után most belenézek a jósgömbbe, és az aktuális trendek alapján megpróbálom kitalálni, milyen lesz a jövő. Szigorúan csak sci-fi rajongóknak!

Az IT múltja után most belenézek a jósgömbbe, és az aktuális trendek alapján megpróbálom kitalálni, milyen lesz a jövő. Szigorúan csak sci-fi rajongóknak!

Milyen lesz az informatika 5-10-20 év múlva? Bizony nagyon sokunk állása (és élete) múlik azon, hogy mely szakmákat kap fel a sors keze, és mely szakmák avulnak el. A múltbeli és az aktuális trendek alapján megpróbálom összeszedni azokat, amik mindenképpen kihatással lesznek ránk.

Kiszervezés: Annak ellenére, hogy az informatikai feladatok kiszervezése mellett és ellen sokan törnek lándzsát, ez a folyamat már nem fog visszafordulni. A jövőben várható, hogy az üzemeltetési és infrastrukturális funkciók egyre nagyobb mértékben, sőt akár teljesen is a cégen kívülre kerülnek. Ezek a feladatok ugyanis egységesíthetőek, szabványosak, nem igénylik az ügyfél folyamatainak ismeretét.
Az outsourcing cégek egyre nagyobbak lesznek, kialakulnak outsourcing központok, ahonnan több különböző ügyfelet egyszerre támogatnak.
Ügyfél oldalon a nagyvállalatoknál is eljutunk oda, ami a kkv-knál általános, azaz nem lesz külön belső ember az üzemeltetési feladatokra.
Mindez azt jelenti, hogy rendszergazdai, rendszermérnöki, adatbázis szakértői állásra csakis az outsourcing cégeknél találunk.

Csökkenő LCC versenyelőny: Az LCC (Leading Competitive Countries) országok előnye csökken – Kínában és Indiában növekednek a bérek, miközben megjelenik a munkaerőhiány. Egyre inkább versenyképes lesz a nearshore vagy onshore kiszervezés. Mindez nem változtat azon a tendencián, hogy az ügyfelek az üzlettel, és nem az informatikával akarnak foglalkozni, ezért továbbra is kiszervezik ezeket a funkciókat.
Másik oldalról nézve: az ügyfelek már annyira hozzászoktak ahhoz, hogy valaki elvégzi az IT szakmunkát számukra, hogy ebből nincs visszaút.

Az informatika egyszerűsödése: A fejlesztő eszközök, az üzemeltetéshez használt szoftverek egyszerűbben használhatók, egyre inkább automatizáltak lesznek. Ez már egy nagyon régóta tartó folyamat, ami folytatódik a jövőben is. A hatása egyértelműen a költségek csökkentése, hiszen egy-egy feladat ellátása egyre könnyebb (esetleg nem is lesz rá szükség az automatizmusok miatt), egyre könnyebb lesz szoftvert írni, egyre kevesebb képzés után lehet egyre komplexebb szoftvert megírni.
A programozásból egyre inkább kikopnak a műszaki kihívások (hiszen minden egyszerűen megoldható lesz), és minden tudás hozzáférhetővé válik (szinte már ma is az). Ennek eredményeképpen a kihívás egyre inkább áttevődik a hogyan-ról a miért-re.

Az informatikai szakmunkás megjelenése: A kiszervezések és az informatika egyszerűsödése miatt az informatikai feladatok ellátásához szükséges tudásszint csökken. Mivel egyre könnyebb informatikust képezni, ezért a bérszint is. A szakma presztízse csökken. Megjelenik az informatikai szakmunkás, aki már nem diplomás, tudása szűk körű, de képes pont ugyanazt megcsinálni, amit egy mai diplomás.

Egy nagyobb igény guruk iránt: A számítógép lelkét logikai áramkörökből álló processzorok jelentik, amik gépi kódú utasításokat hajtanak végre. Amikor a programozó programoz, akkor egy magas szintű nyelvet használ, amit a fordító lefordít egy köztes nyelvre, amit aztán futás során bont ki gépi kódra és hajt végre. A jövőben (de már napjainkban is) a programozó már igazából nem tudja, hogy a számítógép mit csinál valójában, mi az a gépi kód és hogyan fut le a program. Csak azt a magas szintű nyelvet ismeri, amit ő használ, és ha valami megakad menet közben, akkor nem fogja tudni megoldani.
Ugyanis az informatika egyszerűsödése nem azt jelenti, hogy a számítógép egyszerűbben működik, csak azt, hogy egy újabb meta-szint bevezetésével elfedjük a technológiai sajátosságait.
Ahhoz, hogy a szakmunkások és kiszervezett feladatkörök jól működjenek, egyre fontosabb szerep jut a piramis csúcsán álló guruknak, akik széles látókörük, mély elméleti tudásuk és tapasztalatuk miatt átlátják a dolgokat. Miközben a szakmunkás értéke csökken, a gurué növekedni fog.
Habár a „guru” elnevezés félrevezető, hiszen manapság guru az, aki egyvalamihez nagyon ért, míg a jövőben az lesz, aki az informatikát teljes spektrumában látja, azaz a technológián kívül a szabványokat, a módszertanokat, best practice-eket, projekt menedzsmentet, ügyfél kezelést és kommunikációt is magas szinten űzi.

Egyre kevesebb valódi szoftverfejlesztés: A 20. század végén, 2000 körül még minden szoftver fejlesztési projekt úgy kezdődött, hogy „írni kellene egy új szoftvert”. Manapság már inkább a szoftver bevezetések és testreszabások dominálnak. Míg korábban kevés volt a szoftver, manapság már mindenre van. Az ügyfeleknek kipróbált és bevált szoftverek kellenek, amik nem rendelkeznek az új fejlesztések gyermekbetegségeivel, és a fejlesztési költségük is megoszlik az ügyfelek között (vagyis olcsóbbak az egyedi fejlesztéseknél).
E trend alapján kijelenthető, hogy a jövő projektjei túlnyomórészt bevezetések, testreszabások és rendszerintegrációk lesznek. A teljesen nulláról induló, „írjunk új szoftvert” jellegű fejlesztések nem fognak teljesen eltűnni az egyedi igények miatt, de egyre kevesebb lesz.

Dobozos szoftverek világa: A piacon a kész, dobozos szoftverek fognak dominálni. Akinek van, az azt fogja továbbfejleszteni és bővíteni, akinek nincs, annak pedig túl drága lenne újat kifejleszteni.
A dobozos és standard szoftverek maguk után vonják, illetve erősítik a SaaS vonalat, és értelemszerűen az „informatikát kívülről” irányt.

Hangsúlyos lesz az üzleti domain ismeret: Régen a szoftverfejlesztő, rendszergazda vagy webmaster általános tudású, univerzális szerepköröket jelentettek, ami mögött elsősorban technológiai ismeret állt, és a technológiát ismerve az informatikus bármely ügyfélnél vagy üzleti területen tudott dolgozni.
Már ma is megfigyelhető, hogy a szerepek „szakosodtak”, azaz a technológiai és általános ismeret mellett fontos lett az adott eszköz és az üzleti terület ismerete. Például nem JAVA fejlesztőt keresünk, hanem autóipari/logisztikai tapasztalatokkal rendelkező JAVA fejlesztőt.
Mivel a technológiai tudás egyre veszíti jelentőségét az informatika egyszerűsédével, ezért a soft/egyéb ismeretek egyre erősebbek lesznek. Azaz a jövőben a fenti hirdetés úgy fog kinézni, hogy JAVA tapasztalattal rendelkező logisztika szoftver fejlesztőt keresünk.

Az IT fontossága nem változik: Habár az IT költségek csökkennek és az informatikai funkciók a cégen kívülre kerülnek, de az IT vállalaton belüli szerepe, fontossága nem változik. A céget továbbra is az emberek, folyamatok és a szoftverek hármasa határozza meg. A folyamatokat továbbra is szoftverekkel támogatják meg, tehát nincs cég informatika nélkül, nincs üzleti változás szoftver változás nélkül.
A sok költségcsökkentés, szabványosítás és egyszerűsítés ellenére a dobozos termékek és szabványok csak az igények nagy részét tudják kielégíteni. Az egyedi igényekre, illetve az informatikai változások levezetésére továbbra is szükség lesz komoly tapasztalt szakemberekre. És mivel e szakembereknek ismerniük kell az ügyfél belső folyamatait, továbbra is szükség lesz – egy bizonyos szinten – belső informatikusra.

Új technológiák: A jövőben is fognak megjelenni új, forradalmi technológiák, amelyek megváltoztatják a világot. Viszont kétlem, hogy az informatikán belül olyan új dolog jelenne meg, ami forradalmian átformálna mindent – a forradalom legfeljebb egy-egy területen lesz jelentős, de illeszkedni fog a már kialakult keretekhez.
Mivel az informatika fejlődési görbéje túljutott a forradalmi szakaszon (lásd hivatkozott Az IT múltja cikkben), a jövőbeli technológiák már nem öncélúan vagy szakmai indíttatásból jelennek meg, hanem valamilyen létező igényt fognak megcélozni.
Számos olyan új technológiát fogunk látni, amelyek a maga nemében zseniálisak, de üzleti igény hiányában nem terjednek el. Azaz míg eddig a szelet az IT technológiai cégek fújták, addig a jövőben az ügyfelek és a felhasználók fújják a szelet.
A pusztán technológiai cégek dominanciája csökken, és az ügyfelet közvetlenül kiszolgáló, az ügyféllel közvetlenül együtt dolgozó cégek válnak meghatározóvá.

A következő nagy áttörés nem informatikai lesz: A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más. Például áttörés a biotechnológiában, a fizikában vagy az egészségügyben. Az IT háttérbe szorul, kiszolgáló szerepbe kerül. Talán egy nap az a kifejezés, hogy „technológiai cég” is egész mást fog jelenteni, mint ma.

Az internet a világ része lett: Habár az internet nagyon fiatal, de már része a mindennapoknak. Ha új házat építünk, akkor a villany, a telefon, a víz, a gáz és a szennyvíz csatorna mellett az internet kábelt is bekötjük. (Ez talán annyiban fog változni, hogy a telefonra és a gázra nem lesz szükség)
Az internet már örökre fontos és elválaszthatatlan része lesz az életnek.

Mindenki digitális írástudó: Szép lassan nemcsak, hogy mindenről olvashatunk az interneten, hanem az internet jelent a tudás egyetlen forrását. Aki nem tud számítógépet kezelni, interneten megtalálni és letölteni egy programot, online adót bevallani, az olyan hátrány, mintha analfabéta lenne. A digitális írástudás az alapismeretek része lesz, amit általános iskolában (vagy akár az óvodában) megtanulunk.
Ezzel együtt lesznek olyanok, akik jobban szeretnek papíron, hagyományos úton ügyet intézni, de ők is képesek, kénytelenek lesznek ismerni a számítógépet.

Címkék: it jövő

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr895211383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bpelhos 2010.07.29. 10:39:00

Jól mondja uram, nem tudok belekötni.

Simon Géza 2018.02.19. 07:01:04

"A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más."

Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van. Sem a fizikában, sem a biológiában nincs akkora áttörésnek előszele, mint az AI-ban.
süti beállítások módosítása