HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Felmondott az egyik beosztottam, dühöngés és konklúziók.

Felmondott az egyik beosztottam, dühöngés és konklúziók.

Annak ellenére, hogy sikerül a megfelelő hangot megütni a beosztottakkal, az egyikőjük mégis felmondott. Nevezzük Sanyinak a történet főszereplőjét.

Az előzmények: Sanyi 1 éve dolgozik nálunk analyst/programmer-ként, jó munkát végez, szakmailag rendben van. Értelmes 35-40 éves felnőtt ember, aki nem most jött le a falvédőről. Ja és külsős, azaz van egy határozott idejű szerződés, amit mindig meghosszabbítunk. A hosszabbítási igényt elküldtem az őt kiközvetítő cégnek.

Mivel Sanyi jó munkát végzett, ezért már jó előre be lett neki lebegtetve, hogy legalább jövő áprilisig szeretnénk foglalkoztatni, sőt még tovább is. Ennek jegyében el lett küldve projekt menedzsment tanfolyamra, és megegyeztünk, hogy komolyabb munkákat is kap.

Belső átszervezések miatt átadás-átvétel zajlott, aminek keretében további feladatokat vett át. Az átvétel pénteken zárult le.

Nagy meglepetésemre hétfő reggel, a szokásos megbeszélésünk előtt 5 perccel hívott, hogy a hétvégén átgondolta a dolgokat, és nem hosszabbít velünk szerződést. Tehát nincs 1 hónap felmondási idő, hanem csak 2 hét múlva lejár a szerződés, és nem, jön többet.

Indoklásként azt mondta, hogy már 1 éve itt dolgozik, most szeretne egy kicsit kikapcsolódni és utazgatni, úgy kb 3 hónapot, és majd októberben jön vissza dolgozni. Nagyon meglepődtem, hiszen:
- 2 hét túl kevés ahhoz, hogy találjunk egy másik jelöltet, felvegyük, és ki tudja képezni
- Éppen most vett át feladatokat, talán nem kellett volna az egész átadás-átvétellel vacakolni ha ezt előre elmondja
- És nem küldtem volna el pár héttel korábban tanfolyamra

Próbáltam megkérni, hogy pár hetet még maradjon, adjon esélyt az utódja betanítására és a feladatok átadására, de hajthatatlan maradt.

5 perccel ezután volt egy csapat megbeszélés, ahol még nem jelentettem be a felmondását – bízva abban, hogy azért csak sikerül rávenni az ideiglenes maradásra.
Erre Sanyi a megbeszélés után – a hátam mögött – szétkürtölte a cégben, hogy elmegy 2 hét múlva.

Aki dolgozott már IT menedzserként az tudja, hogy a felhasználók és az üzleti döntéshozók mennyire érzékenyek a felmondásra. Ha egy informatikus - akit jól ismertek – felmond, akkor hirtelen „összedől a világ”, pánikba esnek hogy akkor most mi lesz. Éppen ezért az ilyesmit megfelelően kell kommunikálni, tehát nem csak a felmondás tényét, hanem az átadás-átvételi tervet, illetve hogyan fogjuk pótolni a kiesett munkatársat. Valójában ez nem annyira vészes dolog, ha a megfelelően csináljuk.

Sanyi meggondolatlansága miatt 2 óra múlva az érintett menedzserek már kétségbeesve telefonáltak… kitört a pánik…

Ha valaki el akar menni 3 hónapra kirándulni, azzal nincs semmi gond. Rugalmas vagyok, meg lehet beszélni a dolgokat. Azt is elfogadom, ha valaki nem akar többet velem dolgozni. Jogában áll felmondani, szerződést nem hosszabbítani.
De ezzel, ahogyan a felmondást kivitelezte, kárt okozott. Kiesik egy munkaerő, amíg nem tudjuk pótolni, elveszik tudás és a befektetés, amit a képzésébe tettünk.

A felmondás morális oldala a bizalomról szól. Utálom azokat a vezetőket, akik a beosztottaiktól feltétlen hűséget várnak el... ha feltétlen hűségre nem is, de kölcsönös bizalomra szükség van. Adott helyzetben én nem mondtam volna fel 2 hetes határidővel, és ügyeltem volna a másik fél érdekeire is. Ennek illene megmaradnia a felmondás során is, hiszen ha már nem is dolgozunk együtt, de nem váltunk ellenséggé. Mint felnőtt, tapasztalt ember bele kellett volna gondolnia a helyzetbe, nem csak egyoldalúan dönteni.

Az pedig egyenesen naiv elképzelés, hogy majd októberben visszajöhet. Nyilván azonnal felveszünk valakit a helyére, és minden megy tovább.

Elsőre azt gondoltam, hogy biztos velem vagy a céggel van baja, és így akar gyorsan, határozottan megszabadulni. Ha utál itt dolgozni, akkor legalább megértem.
De nagyon úgy néz ki, nincs mögöttes indok – tényleg csak ki akart venni 3 hónap szabadságot, csak elügyetlenkedte. De mivel a dolog visszavonhatatlanul megtörtént (lásd telekürtölte a céget), nincs más választásunk.

Tanulság? Egyszerűbb lenne a problémákat megbeszélni a főnökkel, mint radikális lépéseket tenni. Esetleg lehetne találni egy megoldást…
Aki pedig felégeti a hidakat maga mögött, annak nem lesz se visszaút, se referencia.

Címkék: felmondás

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr575211388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

m 2010.08.06. 18:24:48

a sztoriban nekem az a furcsa, hogy az illetot 35-40 eveskent irtad le. Egy ilyen koru embernek mar egyszeruen meg kellett edzodnie annyira, hogy egy ilyen helyzetet ennel okosabban oldjon meg, kiveve, ha valamiert ugy erzi, nem volt mas valasztasa (pl. valamiert o nem erezte ugy, hogy ezt meg tudna veled beszelni), vagy egyszeruen nem volt vesztenivaloja (azaz valojaban *nem* erdekelte, hogy vissza tud-e jonni hozzatok). Szerintem.

Cicero 2010.08.06. 22:28:46

Elhiszem, hogy kellemetlen a helyzet, DE a lehetőséget te adtad meg neki, hogy így el tudjon menni. Lejár a szerződése. Ennyi. Ő köszöni szépen és elmegy. Sanyi nem tahó, hanem lehet csak nem látott perspektívát a hosszabbítgatott szerződésekben és nem 3 hónapos lazázásra megy, hanem egy másik céghez, csak éppen nem közli veled. Ilyen az élet. Nem barátok voltatok, hanem kollégák. Egyébként még szerencsésnek is érezheted magad, hogy a bejelentése utáni kedden nem ment táppénzre. Na, akkor mit olvashatnánk itt. Egy profi IT manager nem egy blog posztban siránkozik és moralizál egy ilyen helyzeten, hanem elfogadja azt és megoldja. ... Mert más választásod úgy sincs. ... Csak ez a fenti moralizálás. Már ha egyáltalán jogos, de szerintem nem az.

m 2010.08.07. 00:21:18

Cicero, egyreszt en nem igazan erzem ki a "sirankozast" a fenti posztbol, inkabb egy kis ertetlenseget es bosszusagot (azt is foleg az eltekozolt eroforras/lehetoseg/ido miatt). Elobbi ertheto, utobbi a posztolo nezopontjabol szerintem siman elfogadhato (es ezzel egyutt senki sem mondta, hogy Sanyinak nem volt joga nemet mondani, vagy nem lehetett egy ugyanolyen remek indoka ra). "Egyébként még szerencsésnek is érezheted magad, hogy a bejelentése utáni kedden nem ment táppénzre." Olyan emberrel/helyen viszont nem dolgoznek, ahol ez ebben a formaban felmerul... ugyanis ehhez vagy a helynek, vagy az adott embernek kell kritikan alulinak lennie.

Ismeretlen_102125 2010.08.09. 10:33:44

A szerződésről: kötött, hogy lehet a belső és külső munkatársak aránya, tehát mindig lesznek olyanok, akik határozott idejű szerződéssel dolgoznak. A szerződések időtartama központilag szabályozott, sajnos a válság miatt rövid idejű, ezt nem én találtam ki, hanem valahol egy pénzügyi vezető. Mindez adott, amin nem változtathatok. Nyilvánvalóan a "problémát" megoldottam/megoldom, nem a hozzászólóktól várok tanácsot. A cikk célja nem a siránkozás volt, hanem hogy arra rávilágítson: a problémákat meg lehet beszélni. Oda lehet menni a főnökhöz, ha 3 hónapra európai körútra akarsz menni, vagy ha nem tetszik a rendszer akkor elmondhatod hogy mi nem tetszik. Ha pedig kaptál jobb állást több pénzért máshol, azzal sincs semmi gond. Az a nagyon furcsa, amikor a munkatárs nem mond semmilyen negatív dolgot, látszólag minden tetszik neki és minden rendben van, sőt meg is van becsülve, aztán meg egy nap bejelenti hogy kész vége. Ez így nagy butaság. Már csak azért is, mert lehetett volna a sztorinak olyan vége, amikor a munkatársnak októberben lesz állása. Az való igaz, hogy a kolléga nem barát, hanem kolléga. De azért ellenségek sem vagyunk, legalábbis nem értem hol és mikor váltunk ellenségekké. A munkavállalók nagyon hangosan szoktak sírni, ha őket a cég ellenségként kezelik - de az rendben van, ha ők kezelik a céget ellenségként? Ha pedig valaki utálja a munkahelyét, a főnökét, de ehhez 1 évig jó képet vág, aztán amint lesz új állása "másnap nem jövök" stílusban lelép - nem biztos, hogy az az ember mentálisan teljesen kerek. Értem hogy kényszer és napi megélhetési gondok, de az ember akkor se silányítsa le saját magát rabszolgává. A felmondás nem jelenti azt, hogy akkor most már mindent szabad. Az üzleti életben sokszor adódik olyan szituáció, amikor az egyik fél kilép az üzleti kapcsolatból, de attól még a felek jóhiszeműen együtt dolgoznak ebben az átmeneti időszakban. Például ha bejelented a UPC-nek, hogy jövő hónaptól átmész a konkurrenciához, akkor ők megtehetik-e azt, hogy holnaptól rosszul szolgáltatnak? Nem, nem tehetik meg. Sajnos azzal egyetértek, hogy sokan megcsinálják a táppénz-trükköt, és ebből a szempontból szerencsés vagyok... de ez valahogy nagyon vadbalkáni gondolkodás...

mrbig 2010.08.09. 11:07:07

Amit én el tudok képzelni még az a magánéleti válság, ami _hirtelen_ jött. (szakítás, válás, stb..) Ilyenkor az emberek megbolondulnak, kifordulnak magukból, bármilyen is volt az előéletük. És a 3 hónap kikapcsolás általában pont arra jó, hogy az ember reset-elhessen egyet. Magánéleti válságot meg nem mindeni osztja meg a főnökével... bármennyire is haver. Főleg, ha esetleg megalázott helyzetbe került.

ego 2010.08.14. 20:58:45

Az egyetlen "csunya" dolog ebben a hir terjesztese volt. Minden mas tekintetben korrekt volt a srac. Az hogy miert hatarozott ideju a szerzodes, az teljesen irrelevans, vegeredmenyben amikor ilyet csinal a ceg, akkor magara vessen ha a szamara hatranyos aspektusok is elojonnek. Ez egy csunya/veszelyesebb/kenyelmetlenebb megoldas a dolgozo szamara, de most nehogymar azert haborodjon fel a ceg, mert a melos nem hosszabbit automatikusan amikor nekik ugy tetszik... a vilagon semmi jogod sirankozni ezert.

egboukl 2011.01.06. 12:22:55

Szerintem egyszerűen összekevered az alkalmazottat a külsőssel. Határozott idejű szerződés pont ezzel a következménnyel jár: neked nem kell hosszútávra tervezned az emberrel, de nem is lehet! Gondolom adminisztratív okai voltak ennek a dolognak (vagyis miért nem határozatlan idejű munkaszerződéssel dolgozott), de a felháborodásodat nagyon nem értem: szabad ember, a szerződésnek vége, elköszöntök egymástól, és kész. Nyilvánvaló, hogy 3 hónappal később nem fog visszajönni az illető. Ahhoz pedig mindenképpen joga van, hogy a döntését saját maga kommunikálja a munkatársak felé, és ne várjon a te jóváhagyásodra. Igaz, szólhatott volna korábban is, ez jogos. Értem, hogy mi nem tetszik neked, de te meg azt értsd meg, hogy egy külsős azért külsős, mert nem tartozik a céghez. Megoldás: fel kell venni belsősnek, ha szeretnél hosszútávon vele dolgozni, nem pedig évente-félévente szerződést hosszabbítgatni. Nekem inkább ez a balkáni hozzáállás... (meg ez a "nem lesz referencia" fenyegetés - ne haragudj, de ez nagyon durva...)

Ismeretlen_102125 2011.01.06. 13:23:10

@egboukl: A papírra vetett munkaszerződés betűje szerint tényleg minden korrekt volt. De ezen kívül létezik egy úgynevezett "szociális szerződés" is, ami legalább ennyire fontos - és amit Sanyi nem tartott be. Hogy ez mennyire minősül vétségnek, az minden ember saját értékrendje szerint ítéli meg. Számomra kiábrándító volt, de engem úgy neveltek hogy adott szó meg becsület. A másik része kommunikáció. Való igaz, hogy Sanyi szabad ember, azt mond annak amit akar. De ha mondjuk bemegyünk a boltba kenyérért, ahol a pék közli velünk (meg a többi vásárlóval) hogy most még van kenyér, de ő felmondott és jövő héttől már nem tudja ki fog kenyeret sütni... na az kissé más eset. Te adnál-e pozitív referenciát ennek a péknek a boltvezető helyében? Az hogy a kollégáknak elmondja a felmondás tényét, az még belefér. Hogy a ügyfélnek is, az egész más.

egbokul 2011.01.06. 13:39:54

Az, hogy az ügyféllel is kommunikált az illető, nem derül ki a bejegyzésből - a "szétkürtölte a cégben" nekem nem ezt jelenti - így persze más a helyzet, ebben az esetben megértem a felháborodást. A szociális szerződést értem, magam sem csinálnék ilyesmit (éppen most váltok munkahelyet, és kínosan ügyelek arra, hogy még véletlenül se sértsem meg semmivel a menedzseremet vagy akár a többi munkatársamat), te viszont azt értsd meg, hogy ha nem adsz "referenciát" (ami az értelmezésemben azt jelenti, hogy egy esetleges jövőbeli megkeresésre vagy rossz dolgokat állítasz róla - annak ellenére, hogy tulajdonképpen jól dolgozott; vagy ad absurdum azt is letagadod, hogy valaha ott dolgozott volna), az egy ember karrierjét, életét teheti tönkre. Ezt én csak nagyon kirívó esetben tartanám jogosnak, szándékos, rosszindulatú károkozás esetén. Egyrészt hiszek a "karmában", vagyis hogy előbb-utóbb visszakapod ezt, másrészt a legjobb talán ilyenkor leülni beszélni az illetővel, és minden érzelem nélkül elmagyarázni neki, miért nem jó az, amit csinált, ahogyan csinálta. Biztosan tanul belőle ő is, te is.

Ismeretlen_102125 2011.01.06. 14:47:12

Igaz, hogy az ügyfeles dolog nem lett egyértelműen leírva. Belső ügyfelünk van. Amikor azt írtam hogy az érintett menedzserek pánikszerűen telefonáltak, akkor a kiszolgált üzleti szervezet felső döntéshozóit értettem alatta, akik számomra az "ügyfél". Ha Sanyi referenciát kért volna, akkor nyilván nem hallgatom el hogy jól dolgozott (az hazugság), de azt sem ami történt. A folytatás: Sanyi 3 hónap múlva váratlanul felbukkant, hogy véget ért a nyaralása és volna-e munka számára. Sok sikert kívántam neki. Aztán a cégünk egy másik osztálya felvette, most kezdett. Más. Most vettünk fel egy fejlesztőt. Fix 3 hónapos megbízatás azonnali kezdéssel. A jelölt a cv-jében 1 héten belüli kezdést vállalt. Az interjún már elmondta, hogy ugyan papírforma szerint 1 hét a felmondási ideje a jelenlegi munkahelyén, de nem érzi fair-nek hogy ezzel éljen, igazából 1 hónap kellene hogy ott mindent rendesen leadjon. Nem tetszett, hogy a cv valótlant állít (feltehetőleg a fejvadász kozmetikázta), de tetszett az ember korrektsége, inkább átszerveztük az életünket hogy 1 hónapot várjunk a projekttel.
süti beállítások módosítása