HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Megtörtént az, amitől mindenki fél: a csapat legtapasztaltabb tagja elment. Hogyvolt és sikersztori.

Megtörtént az, amitől mindenki fél: a csapat legtapasztaltabb tagja elment. Hogyvolt és sikersztori.

Azt hiszem, ez minden fejlesztőcsapatban így van: adott a legidősebb, legtekintélyesebb műszaki munkatárs, akit Gurunak hívnak a háta mögött, aki Olümposzi magasságban ülve osztja a tanácsokat és viszi a hátán az egész fejlesztést.

A Guru a csapat esze, az átlagos fejlesztők követik a tanácsait, és minden megy szépen a maga útján.

Igen ám, de a Guru nem fog örökké ott dolgozni. Ahogy az évek múlnak, megöregszik, és menni akar. Vagy menedzser akar lenni, vagy saját vállalkozást indít, vagy más kihívást keres, vagy egész egyszerűen nyugdíjba megy. És ilyenkor szokott a vezetőség pánikba esni.

Nos, nálunk a Guru egyszerűen csak elég idős lett ahhoz, hogy a csendes nyugdíjasélet felé kezdjen kacsintgatni. Mi minden történt a váltás zökkenőmentessé tételéhez?

Először is a Guru át lett rakva egy másik csapatba a hátralévő időre. Ezzel a mi csapatunk rá lett kényszerítve, hogy átvegye a Guru feladatait és felnőjön a feladathoz, miközben a Guru azért a közelben maradt (továbbra is lehetett tőle kérdezni). Ez sokkal jobb, mintha ragaszkodnánk a Guru személyéhez, hogy aztán a Nagy Napon véglegesen elveszítsük.

A másik dolog, talán ezzel kellett volna kezdenem, hogy a fejlesztés és támogatás folyamat centrikus. Vagyis nem az emberek önállóságán és kezdeményezőkészségén alapult, hanem azon, hogy ismerik a feladataikat és végrehajtják azokat. Ilyen közegben a Guru elvesztése kisebb hatású.

A Guru „elvesztését” tervezetten hajtottuk végre, tehát volt kijelölt utód (Guru2), tervezett átadás-átvétel zajlott le 1.5 hónapon át. A Guru2 személye fontos, és fontos, hogy az illető megértse a rá váró kihívásokat. A Guru ugyanis nem csak egyszerűen tanácsot ad, hanem felelősséget vállal a teljes rendszerért, beugrik vész esetén. Ő az összetartó erő a csapatban, ő az, aki megoldja a húzós ügyeket. Ezt a szerepet az utódjának tudatosan fel kell vállalni, és törekednie a felelősség átvételére.

Még egy szó az utódról: olyan embert sikerült találni, aki rengeteg tapasztalattal rendelkezett, ismerte a felhasználókat, és a mi csapatunkban is dolgozott korábban. Tehát megkerestük és megtaláltuk a legideálisabb utódot. Nem csak kijelöltünk valakit a feladatra.

Mondanom sem kell, hogy a Guru az éppen futó aktuális ügyeit tervezetten lezárta. A váltás tervezett volt, tehát olyan időszakban történt, amikor a Gurunak nem voltak éppen fontos ügyei függőben.

A változást megfelelően kommunikáltuk azok felé, akik a Guruval dolgoztak (felhasználók, vezetők) a helyettesítési tervvel és az utód megjelölésével.

Az átállás tulajdonképpen simán ment. Az utód gyorsan belerázódott a feladatokba. A Gurut még időnként megkerestük kérdésekkel, de egyre kevesebbszer. És ezek a megkeresések a színfalak mögött történtek, tehát a csapat maga úgy érezte, hogy önállóan is boldogul. Ettől megnövekedett az önbizalom, és ténylegesen nem volt szükség a Gurura.

Amennyire aggódott mindenki az elején, annyira sima volt a végén.

Zárszóként még annyit, hogy habár a Guru már másik csapatban van, de nem felejtjük el a munkáját. Csapatépítő rendezvényekre, közös vacsorákra továbbra is elhívjuk, és tartjuk a baráti kapcsolatot. Tiszteld az embereket, tiszteld az időseket!

Címkék: tapasztalat kolléga elvesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr365211532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viktor 2011.05.19. 10:43:33

Gratula! :-)

m 2011.05.20. 21:06:57

Maga a probléma megoldása szerintem "hard skill"-ből megoldható "tisztes iparosmunka" (nem lekicsinylően értve, de adott képességekkel és feltételek mellett azért ez az elvárt eredmény), ami nekem igazán szimpatikus, az az utolsó bekezdés, ami kőkemény "soft skill" gyöngyszem. Egyrészt szimbolikus és pozitív üzenet a "megmaradt" csapat felé, másrészt elfedi, emberiközelivé teszi azt, ami egyébként pont morált romboló tud lenni egy ilyen "flott" átállásban: hogy végső soron mindenki csak egy maradéktalanul pótolható alkatrész a gépezetben (ezzel az ember természeténél fogva nem szeret szembesülni). Pont ezért zseniális, hogy erre is oda volt figyelve!
süti beállítások módosítása