HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Ötlethalmaz a tökéletesebb informatikusképzésről

Ötlethalmaz a tökéletesebb informatikusképzésről

Az egyetemi képzés az informatika sarokköve. Számos cikk jelent meg róla, és itt ezen a blogon is volt szó az informatikus képzésről.

Most megpróbálok konstruktiv lenni és összeszedni, hogy mit kellene tanulni az egyetemen egy programozói diploma megszerzéséhez.

Előre is elnézést kérek: nem vagyok a felsőoktatás szereplője, tehát nem tudom, milyen tervek vannak a jövőre nézve. Lévén nem vagyok mai csirke, a tapasztalatom is régi - a felsőoktatás sokat fejlődött, ezért elképzelhető, hogy sok esetben a nyitott kapukat döngetem.

Akkor kezdjük: mit is kellene tanulni az egyetemen egy informatikusnak?

Először is határozzuk meg a célt, kit is akarunk képezni. Programozót, rendszermérnököt vagy informatikai menedzsert? Szerintem ezen a szinten – mármint a diplomások esetén – még nem kellene túl nagy hangsúlyt fektetni a specializációra. Szükség lenne egy „általános informatikus” képzésre, amit mindenki megkap. Ugyanis mindegy, hogy kiből mi lesz, de valamilyen szinten át kellene látni a hálózatokat, megismerkedni valamilyen szinten a programozással, és tanulni projektmunkáról. Nem árt, ha a rendszermérnök tud script-et írni, a programozó érti a hálózatok működését, vagy ha a menedzser tisztában van az alapokkal.

Tehát én alapvetően „általános informatikust” képeznek, és később engedném specializálódni a diákokat érdeklődésük és tehetségük függvényében. Tehát az „általános informatikus” lenne a Computer Science BA képzés, és MA szinten lehetne szakosodni.

Milyen tárgyak lennének? Ezeket 5 csoportra osztanám, nevezhetjük 5 pillérnek is:

1) Elmélet

2) Gyakorlati, műszaki tudás

3) Módszertani ismeretek

4) Puha ismeretek

5) Általános ismeretek

Akkor nézzük sorban!

Ha diplomást képzünk, akkor elméletre szükség van. Lehet hogy sokan megköveznek, de az elmélet jelentős része matematika lenne: analízis, Boole algebra, algoritmizálás, stb. Ez különbözteti, ezzel lesz több a „Tanulj meg programozni 8 nap alatt” jellegű amatőröktől.

Gyakorlati, műszaki tudásra (hard skill) mindenképpen szükség lenne. Ha valaki informatikus diplomát akar kapni, akkor tudjon programozni, PC-t telepíteni, megcsinálni a saját web oldalát vagy az okostelefonját bütykölni. Az iparnak olyan mérnökre van szüksége, aki képes ellátni a munkáját.

A műszaki tudás értelemszerűen az aktuális technológiák ismeretét jelenti, amit évente felül kellene vizsgálni az álláspiaci elvárások függvényében. Rengeteg házi feladatra lenne szükség, és nem ördögtől való a szakmai gyakorlat sem (szervezett gyakornoki program lenne az ideális).

A technológiai ismeretek és gyakorlatok adnák az órák jelentős részét, és ez lenne a hangsúlyos az összes közül.

Az elmélet és gyakorlat megvan, de ez még nagyon nem elég. A technológiákon és a matekon felül szükség lenne a módszertanok, eljárások, „legjobb gyakorlatok” megismerésére. A két legfontosabb a projektszerű fejlesztés és az üzemeltetés megismerése. Elvárnám, hogy a diákok ezeket még az egyetem alatt megtapasztalnák (hogy aztán az életbe kilépve tudják, mivel állnak szemben). Az ezekhez kapcsolódó szabványokról is beszélnék.

A módszertanok keretein belül megtanítanám a formális és az agilis megközelítést, tehát ne essen nehezére a programozónak egy vízesés-jellegű fejlesztésben részt venni, de egy SCRUM projekt se legyen idegen.

Az informatika sokak szerint szociológia, az emberekről szól, ezért szükség lenne puha ismeretekre (soft skills). Tény, hogy az emberi tényező nagyon fontos, ezért a jövő informatikusait megtanítanám az emberekkel bánni: kommunikáció, csoportmunka, menedzsment alapjai, dokumentáció írás, prezentálás, multikulturális elfogadás. Miért van minderre szükség? Mert például egy rendszergazdánál is életbevágó lehet a kommunikációs képességek szintje, vagy hogy milyen jó doksikat ír.

Kötelező lenne az angol.

Az általános ismeretek alatt megpróbálnám a diákokat felkészíteni arra a környezetre, amibe kilépnek. Pénzügyi és vállalkozói ismeretek értelemszerűen kellenek. Mivel a diákok dolgozhatnak szabadúszóként, kkv-ban vagy multinál, ezért egyaránt felkészíteném őket mindegyikre. Felkészíteném őket kreatív egyéni munkára illetve csapatmunkára. Adnék nekik rövid határidős kemény munkát, illetve hosszú idejű kidolgozós feladatot. Megtanítanám őket kötetlenül dolgozni, illetve amikor túlzott bürokráciának kell megfelelni. Ezen felül megtanítanám őket minőségbiztosításra.

Mindegyik terület fontos lenne annyira, hogy aki ott nem felel meg, az ne kapjon diplomát. Ugyanakkor látni kell, hogy a konkrét gyakorlati, műszaki tudás a legfontosabb, és ez kapjon a legnagyobb teret.

Amit biztosan nem csinálnék: nem összpontosítanék iparági alkalmazásokra (pl telekommunikáció).

Hogyan könnyíteném meg a diákok kilépését az Életbe?

Gyakornoki programokra mindenképpen szükség lenne. Ezzel főleg multikat lehet megismerni, de ezen felül szükség lenne a kkv szektorban gyakornoki program állami támogatására.

Illetve azt is támogatni kellene, amikor a diákok közvetlenül az iskolapadból létrehozzák saját vállalkozásukat – bár az induló vállalkozások támogatása egy általános kérdés, és nem csak a pályakezdők miatt van rá óriási szükség. A történetelem számtalanszor bebizonyította, hogy az ilyen kis garázscégek tudják igazán felforgatni a világot, ezek nélkül mindig csak a többiek után fogunk kullogni.

Mindent megtennék, hogy ne támogassák a diplomások visszakerülését a felsőoktatásba. Ha nem tud elhelyezkedni a diplomával és nem tud vállalkozni, akkor kérdésessé válik az adott képzés létjogosultsága. Megnehezíteném a másoddiplomás képzést.

Megtartanám azt a ma is divatos lehetőséget, hogy a diákok külföldi egyetemre áthallgassanak, illetve fél-egy évre külföldre mehessenek.

A rendszer sikeres működéséhez szükség lenne valamilyen szintű visszacsatolásra a piactól és az elhelyezkedett diákoktól a tanrendre. Például évente felül lehet vizsgálni a tananyagot a munkaerőpiaci igények alapján.

Az egyetemek támogatása függhetne az általuk képzett diákok által befizetett adótól. Ekkor az intézmény közvetlenül, anyagilag is érdekelt lenne, hogy jól kereső, adófizető állampolgárokat képezzen, ne csak papírt osztogasson.

Kötelezővé tenném a diákok utánkövetését, az ott végzett diákok közösségének fenntartását.

Címkék: oktatás tanulás egyetem

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr605211567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sipi · http://www.egalizer.hu 2011.08.16. 10:19:11

Egy hozzáfűznivalóm lenne. Ezt írod: "tehát az >>általános informatikus

ern0 · http://homeaut.com/ 2011.08.16. 10:24:30

Én a prgmozói mûfajt is kettéválasztanám: Delphi/VB/PHP az egyik, a másik meg az, aki ezeken felül tudja, hány bit van egy byte-ban.

Ismeretlen_102125 2011.08.16. 11:15:44

@Sipi: Igazad van, rosszul irtam. Tehát lenne a BA szint (általános informatikus) és az MS szint (specializált: pl. DBA, programozó, IT menedzser, rendszergazda, security) "Másoddiploma" alatt azt értettem, hogy egy nem-informatikai diplomát szerez, pl. közgazdász. Nem tenném lehetetlenné, nyilván ha akarja akkor szerezhesse meg, de ne legyen valaki 10 évig egyetemista. A tandij pont arra lenne jó, hogy az örökös diákokat kiszórja.

cgcglw 2011.08.16. 16:01:37

Ehhez annyit tennék hozzá, hogy aki most végez, az kb. 2050-ben még aktív szakember lesz, és mondjuk fotongörbítőt fog fejleszteni. Hogyan lehet erre felkészíteni? Nyilván az lenne a legjobb, ha az egyetemen oktatnák a fotongörbítő fejlesztését, ami persze nem megoldható, mert akkor már nem lenne szükség a fotongörbítő kifejlesztésére negyven év múlva. Szinte teljesen mindegy ki mit tanul az egyetemen, néhány év, de legkésőbb egy-két évtized múlva úgy se azt fogja csinálni. A főnököm mesélte, hogy ők tökéletesen megtanultak elektroncsöveket méretezni. Kikerültek az iparba, és szembetalálták magukat a mikroprocesszorokkal. Mit lehet mégis tanítani? Azt, hogy hogyan lehet bonyolult rendszereket felépíteni. Egy adott szakterületen belül maradva, de viszonylag széleskörűen. Alapvetően arra a készségre koncentrálnák, hogy tudja bonyolult rendszerek működését megérteni, és továbbfejleszteni. Lehet, hogy erre Magyarországon kevés az igény. De az a szó, hogy ilyen-olyan mérnök (ill. Computer Science, informatikus stb.) "védett" elnevezések, ugyanazt kell jelentse itt mint Kaliforniában vagy Japánban.

cgcglw 2011.08.16. 16:12:09

A puha ismeretek oktatását viszont nem csak a hagyományos egyetemi keretek közt képzelem el, ezeket úgysem lehet könyvből megtanulni: Például nem véletlen, hogy az angolszász egyetemeken a csapatsportokat kiemelten kezelik (evezés, rugby stb.), olvastam egy amerikai menedzseriskoláról, ahol kötelező tantárgy volt a iaido (japán kardvívás).

Hesz Roland 2011.08.25. 00:56:31

@em0: Az, hogy az ember tudja hány bit van egy byte-ban nem a programnyelvtől függ. Delphi-sek is tudják meg C++-osok is. Bár láttam olyat is amelyik nem tudta. Nem is volt jó fejlesztő. C-ben sem. :) @kocsis A puha képességek nagyon hiányoznak, matek ahogy nézem van elég, módszertanok - nekem annó volt egy pár, RUP, UP, SSADM - volt minőségbiztosítás, marketing, vállalkozói ismeretek, mikro- és makroökonómia, hardver meg szoftver - bár isten mentsen bárkit attól, hogy engem hardverre eresszen :) - PC telepítés és konfigurálás, programozás, mérés, szóval végülis amit leírtál az mind volt. Elvileg ez mind benne van a jelenlegi oktatásban. "Megnehezíteném a másoddiplomás képzést." Csak az állami támogatást kell kivenni - bár azt hiszem az másoddiplomára nincsen, de ebben nem vagyok biztos. "A rendszer sikeres működéséhez szükség lenne valamilyen szintű visszacsatolásra a piactól és az elhelyezkedett diákoktól a tanrendre." Elvileg a végzős diákokat mindig megkéri az intézmény, hogy adjon visszajelzést - elhelyezkedett, hová, milyen pozíció, stb. Gyakorlatilag meg ahogy én látom senki nem teszi ezt meg. "Kötelezővé tenném a diákok utánkövetését, az ott végzett diákok közösségének fenntartását." Ez sajnos nem így megy. Ezt hiába teszed kötelezővé, nem fog működni. Ennek magától kell kialakulni mint Angliában, Amerikában, Öregdiák szövettség, meg ilyenek. Ez részben pénzbe kerül, részben pedig kultúra építés az egyetemi évek alatt. Kollégiumokkal ahonnan a diákok nem mennek haza minden nap. Mert angliában is főként ezért alakult ki - volt egy közösség.

Ismeretlen_102125 2011.08.25. 08:20:00

@Hesz Roland: Öregdiák szövetségre egy ötlet: tegyük fel, hogy az adóhatóság tudja, ki hol végzett és ki mennyi adót fizet be. Az egyetemek annak függvényében kapnak támogatást, hogy a diplomázást követő 10 évben ki a diákok mennyi adót fizetnek az államnak. Ekkor az egyetem anyagilag érdekelt lesz egy Öregdiák szövetség fenntartásában, hiszen ezek a csoportok kapcsolati hálót jelentenek, és a munkanélküliek könnyebben el tudnak helyezkedni. De ez csak fikció :)
süti beállítások módosítása