HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Avagy mennyi a mozgástere egy informatikai vezetőnek, és érdemes-e informatikai karriert csinálni?

Avagy mennyi a mozgástere egy informatikai vezetőnek, és érdemes-e informatikai karriert csinálni?

Holden írt egy posztot az egyik cikkemmel kapcsolatban, és ehhez kapcsolódóan került elő az IT érdekérvényesítő képessége. Vagyishogy az alacsony. Ami azért érdekes, mert mi informatikusok úgy gondoljuk (jól vagy rosszul), hogy az IT minden vállalat életében fontos, és hogy az IT a vállalat stratégiája részének kell hogy legyen.

(Annyira, hogy pont tegnap vetettem fel: minden üzleti vezető tanuljon bizonyos szintig IT menedzsmentet.)

Elsősorban azok lehetnek így, akik informatikai „tudásmunkásként” dolgoznak, tehát akik programozók, QA-sok vagy rendszermérnökök – akik nap mint nap látják, hogy egy-egy informatikai hibának milyen súlyos ára lehet. Lehet az IT-s fiúkat utálni, de aki utálja, annak is szüksége van rájuk.

Szóval ha mindenkinek szüksége van az IT-ra, és ennyire fontos az IT, akkor mennyire erős ember az informatikai igazgató (CIO)? Mennyire erős ember a vállalatnál egy informatikai középvezető?


Itt jön az ellentmondás: miközben az IT a mindennapi élet része, és az informatikusok aranyat érnek (átvitt értelemben és a fizetéseket elnézve szó szerint is), aközben a CIO-nak és az IT osztálynak bizony alacsony az érdekérvényesítő képessége.

Egy konkrét példánál maradva: azonos szintű végzettség és azonos mennyiségű tapasztalat esetén az informatikus a vállalati hierarchia alacsonyabb szintjén áll, mint más (mondjuk egy értékesítő, egy pénzügyes vagy egy marketinges).

Ha mondjuk a kontrolling vezetője vagy egy értékesítési középvezetőről van szó, akkor ő a cég „fontos embere”, sztár, aki élet-halál döntéseket hoz, aki a cég jövőjének letéteményese. Eközben az üzemeltetés vezetője – akinek a döntésein egyébként szintén a cég jövője múlik – majdhogynem „láthatatlan”.


Mennyire fontos ember a CIO? Nagyon, de ha jobban megnézzük a képet, miről is dönt a CIO? A legtöbb technológiai döntés beruházást, azaz kiadást jelent, és mint ilyen, a pénzügyi vezető (CFO) fog dönteni róla. Bármennyire is furcsa, de például az, hogy a felhasználói PC-k milyen gyakran legyenek frissítve, nem a CIO-n múlik. Ha a CIO-n múlna, akkor mindenki megfelelően erős gépet kapna, és a vállalat követné az aktuális trendeket. Ezek a kezdeményezések nem azért halnak el, mert az IT nem akarná, vagy mert az IT „fél a változástól”, és nem is azért, mert az IT nem szereti a modern dolgokat. Nem, ezek a kezdeményezések azért akadnak el, mert valaki a pénzügyön – akinek feltehetőleg kevesebb tapasztalata van – ezt meggátolja.

Itt jegyezném meg, a CIO is tipikusan a CFO-nak jelent, és az IT szervezetileg a pénzügy része.


Mindennek egyébként van egy mellékhatása az informatikus karrierekre. Az, aki nagy karriert akar csinálni (ami alatt azt értem, hogy igazgatóságig viszi), nem adja az IT-ra a fejét. Más területeken gyorsan lehet felfelé lépkedni, miközben az informatikusok, 5-10 évre „beleragadnak” egy-egy pozícióba.

Például ha egy fejlesztőnek van 10 év tapasztalata, akkor az azt jelenti, hogy ő egy jó szakember, akire számíthatnak. Ha egy értékesítőnek van 10 év tapasztalata, akkor ő minimum területi vezető. Gondolom érthető a különbség.

És ha valaki mégis karrierépítésre adja a fejét – menedzsmentet tanul, embereket vezet – akkor is hova tud jutni? CIO-nál feljebb semmiképp, és az oda vezető út is hosszú és nehéz lesz.


A helyzetnek egyébként abszurd következménye, hogy elszaporodnak az „árnyék projektek”. Ha nincs pénz, az IT nem tudja elvégezni a szükséges fejlesztéseket, azért az üzleti vezetők a saját üzleti keretükből lecsípve „közvetlenül” a piacról szerzik be azokat – az IT kihagyásával. Ettől még kisebb lesz az IT jelentősége, még kevesebb pénzt kap, és még több pénz folyik el az árnyék projektekre.

Még az a nagyon abszurd helyzet is előfordulhat, hogy a CFO - aki egyik kezével nem ad IT-ra pénzt – annyira elégedetlen az informatikai rendszereivel, hogy a másik kezével zsebből megfinanszírozza a „privát” IT projektjeit – ahelyett, hogy azt a pénzt a saját CIO-jának adná.


Mi ma az IT osztályok realitása?

A gazdasági helyzet miatt kevesebb pénzből kell gazdálkodniuk, vagy legalábbis nem többől, mint eddig. (Kivételek bizonyára vannak, de ők kivételek)

Ha a vállalat bármilyen projektet, beruházást is indít, akkor az nem informatikai jellegű lesz (pl. szerverpark frissítés), hanem olyan, ami pénz, ügyfeleket, új piacokat, piaci részesedést hoz.

Ezzel párhuzamosan az elvárások növekednek: az új ügyfelek és új piacok azt jelenti, hogy több felhasználót, több adatot és több szoftvert kell kezelni.

Több a munka, de kevesebb pénzből kell megoldani. „Do more for less” (Gartner).

Na ebből a helyzetből kell tudni érdeket érvényesíteni.

Ez igazából nem is érdekérvényesítés - ez szimpla túlélés.

Címkék: érdekérvényesítés cio cfo

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr975211783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_59404 2011.12.14. 23:39:39

Az IT-nek azért kicsi az érdekérvényesítő képessége, mert a hagyományos szemlélet szerint a kiadási oldalhoz sorolják. Helyes üzleti szemléletben egy részleg akkor értékes a szervezet számára, ha az általa termelt bevételek meghaladják a működtetésében elégetett kiadásokat. Az IT esetében azonban termelt bevételeket sehol sem számolnak. Teszik ezt annak ellenére, hogy az IT is kiveszi a részét a bevétel termelésből, például elektronikus értékesítési vagy szolgáltatási csatornák révén közvetlenül, illetve a hagyományos üzletágak munkájában az IT rendszerek által elért költségcsökkenés vagy hatékonyság növekedés révén közvetetten. Mivel azonban ezek a bevételek a kimutatásokban nem jelennek meg, az IT egy nagy, nehéz ballasztnak látszik a riportokban, amiről a pénzügy nem tudja eldönteni, hogy mennyire értékes, ezért találomra facsarja. A furcsa szerkezet kialakulásának történeti okai vannak. Az informatika felfutásának hajnalán az üzletnek még nem nagyon lehettek elvárásai az informatikával szemben. Azt kapta, amit az adott technikai szinvonal lehetővé tett. Az üzlet öntötte a pénzt, az IT pedig biztosította az aktuális legjobb megoldásokat. Nem azért vásárolták a legújabb PC-ket, a legújabb szervereket, a legújabb websphere-t, mert kidolgozott kimutatásaik voltak arról, hogy ez üzletileg megalapozott, hanem azért, hogy tartsák a lépést a technika fejlődésével. Az IT-nek sem volt más választása, meg az üzletnek sem, ez pedig létrehozta azt, az alapjaiban helytelen, kifordított szerkezetet, amiben az IT elsődlegesen költséghely. Helyes megközelítésben az IT egy termelő és szolgáltató egység a szervezetben. Termeli azokat a bevételeket, amelyek nélküle nem jöhetnének létre - például, ilyen egy webáruházban eladott termék értékesítési jutaléka -, és szolgáltatásokat nyújt a szervezet többi része felé - például informatikai infrastruktúrát, új vagy továbbfejlesztett belső alkalmazásokat. Az IT minősége pontosan megmérhető a piaci szereplők által nyújtott hasonló szolgáltatásokkal összehasonlítva, és az IT értéke kimutatható a hozzá köthető bevételek és kiadások alapján. Az üzleti részlegek által termelt bevételt fel kell osztani aszerint, hogy ebből mennyi az, ami nem jöhetett volna létre az IT által biztosított eszközök nélkül, és mennyi az adott üzleti részleg hozzáadott értéke. Így a pénzügy is pontosan képes megítélni az IT értékét és reálisan alakul az IT érdekérvényesítési képessége is. Vannak azonban súlyosbító tényezők is. Az IT a mai napig fennmaradt kifordított szemlélet miatt a legtöbb helyen nem alakult át szolgáltató egységgé. Nem kell szembesülnie az általa termelt bevételek a csökkenésével, mert az általa termelt bevételeket a szervezet nem tartja nyilván, és fenntarthat egy magas költségű, nem hatékony állapotot, csak arra kell ügyelnie, hogy a vonatkozó kiadási sor ne (nagyon) csökkenjen. Az IT a legtöbb helyen nincs rákényszerülve, hogy szolgáltasson és javítsa a hatékonyságát. Nem azért kűzd, hogy több értéket állítson elő, jobbak legyenek a szolgáltatásai, elégedettebbek az ügyfelei és hatékonyabb a működése, hanem azért, hogy meg tudja indokolni a vonatkozó költség ballaszt méretét. Azért vezeti be a standard PC-t (bár gond nélkül tudna szolgáltatni bármilyet), mert ezzel igazolja a költség sor létjogosultságát. Ezzel zsarolja a szervezetet: ha csökkented az IT költséget, akkor standardizálnom kell (tehát rosszabb lesz a szolgáltatás). Az IT rendkívül kreatív annak a megindoklásában, hogy valamit miért nem lehet, ha a rossz struktúra erre kényszeríti. Ez egy teljesen elmeháborodott helyzet. A vállalatokon belül van egy nagy és drága költség tényező, ami a rossz minőségű lassú és drága megoldásaival vissza húzza az üzleti területeket. Nem véletlen, hogy azok megpróbálnak olcsó és fürge alternatívák után nézni. Nehéz elérni a változást, mert az üzleti területek nem érdekeltek abban, hogy a bevételük egy része IT bevételként jelenjen meg. Ugyanakkor, amelyik szervezet nem tudja megteremteni a kereteit annak, hogy az IT által előállított értéket (bevételt) mérje, és ezáltal az IT-t rászorítsa arra, hogy azért küzdjön, hogy minél több értéket segítsen előállítani az üzleti területnek (mert ő is abból él), az versenyhátrányba fog kerülni a többivel szemben, mert nem képes kihasználni az IT-ban rejlő potenciált. Mert van potenciál. Arra felé megy a világ, hogy hamarosan minden az IT közvetítésével fog működni. Az informatika közvetítésével fogunk vásárolni, ügyeket intézni, közösségi életet élni, játszani, előbb-utóbb még dolgozni is. Az informatika megkerülhetetlen lesz és informatika nélkül nem lesz képes egy vállalat bevételt termelni, ezért az a vállalat, amelyik nem képes hatékonyan üzemeltetni az IT-t, az el fog bukni. Hiába jó üzletileg.

Viktor 2011.12.15. 09:33:56

"Az üzleti részlegek által termelt bevételt fel kell osztani aszerint, hogy ebből mennyi az, ami nem jöhetett volna létre az IT által biztosított eszközök nélkül, és mennyi az adott üzleti részleg hozzáadott értéke" kicsit utópisztikusan hangzik, de van benne valami. Láttál már esetleg konkrét példát erre valahol vagy van elképzelésed arról, hogy lehetne ezeket a költségeket így megosztani, illetve ez milyen konfliktusokkal egyéb dolgokkal járna, jár?

Viktor 2011.12.15. 09:35:18

"Az informatika közvetítésével fogunk vásárolni, ügyeket intézni, közösségi életet élni, játszani, előbb-utóbb még dolgozni is. Az informatika megkerülhetetlen lesz és informatika nélkül nem lesz képes egy vállalat bevételt termelni, ezért az a vállalat, amelyik nem képes hatékonyan üzemeltetni az IT-t, az el fog bukni" erre szokták azt mondani, hogy az IT olyan alapszolgáltatás lesz, mint az áram. Anélkül sem lehet bevételt termelni, de persze ez a hasonlat nagyon, nagyon sántít.

cgcglw 2011.12.15. 10:23:38

Olvastam egy regényt (en.wikipedia.org/wiki/War_and_Remembrance), ahol a tengernagyi kinevezésre hajtó főhős (Victor Henry) bosszankodva veszi tudomásul, amikor tengerészeti attasénak nevezik ki Moszkvába. Ugyanis tudja, hogy az előléptetési bizottság egy dolgot keres csak egy tengerésztiszt életrajzában: sok-sok csillogó kék tengervizet... Egy cég életének a középpontjában az ÜGYFÉL áll. Aki beszél az ÜGYFÉL-lel, az már majdnem olyan, mint maga az ÜGYFÉL. Az ÜGYFÉL a mi istenünk, és az értékesítők (szervizesek stb.) az ő földi helytartói. Ebben a láncban a kiszolgáló szervezeti egységek meglehetősen hátul helyezkedhetnek el.

Ismeretlen_59404 2011.12.15. 12:39:35

"az IT olyan alapszolgáltatás lesz, mint az áram" - Nem teljesen. Vannak ilyen részei. Viszont amikor alkalmazásokat készít az IT az üzletnek, akkor azon dolgozik, hogy a segítségével az üzlet több értéket állíthasson elő, mint nélküle. Fejlesztünk a webshopba egy CRM modult, amivel okosan ajánlatokat tudunk tenni az ügyfeleinknek, és ezáltal többet értékesítünk. Ez a tevékenység az aktuális üzleti működések folyamatos elemzését, megkérdőjelezését, a jobbítási és értékteremtési lehetőségek vadászatát jelenti. Ez nagyon más, mint az áram, viszont, aki nem csinálja jól, az nem tud eleget eladni. "Egy cég életének a középpontjában az ÜGYFÉL áll." - Aki hamarosan csak azt fogja látni a cégből, amit az IT mutat neki az online csatornákon keresztül. Ahhoz, hogy ez jól működjön, nagyon szoros együttműködés, és minőségi munka szükséges az üzlet és az IT között. Ahol az IT nem elég jó ehhez, az lemarad.

Ismeretlen_102125 2011.12.16. 07:59:47

@BigTom: A kialakuláshoz még egy pontot adnék hozzá. Az IT tipkusan a pénzügy része, nem az üzleté. Valahova tenni kellett, így sikerült. Tehát hiába is próbálna meg az üzlet számára értéket termelni, egész egyszerűen más szervezeti ágon, más vezetők alatt van, akik más szemlélet szerint dolgoznak. Egy értékesítési vezetővel meg lehet beszélni, hogy indítsunk el egy új IT projektet és növeljük az ügyfélkört 10%-kal. Egy pénzügyi vezető csak annyit lát belőle, hogy ennek mennyi a költsége és hogy mennyivel léptük túl az előirányzott éves keretet. Ha pedig a pénzügyes/költséghely szemlélet válik uralkodóvá, az tudjuk hova vezet: - A határidőket tartani kell, abból az üzlet nem enged - A pénzügyi számokat hozni kell, ez alapján mérnek bennünket - Akkor marad a minőség, amit lehet rontani
süti beállítások módosítása