Év végi összefoglalás és visszatekintés az autóiparra.
Év végi összefoglalás és visszatekintés az autóiparra.
Kezdjük számokkal. A magyarországi adatok szerint a személygépkocsi értékesítés 5%-kal, a haszongépjárművek 23%-kal növekedett. (Forrás Autószektor)
A novemberi európai adatok (forrás szintén Autószektor) szerint enyhe, 1% körül visszaesés tapasztalható az értékesítésben. A legnagyobb visszaesés Spanyolországban (-18.8%) illetve Olaszországban (-10.6%), miközben a legnagyobb növekedés Németországban (+9.1%) történt.
A piac felbolydult: a válság lehetőséget teremtett, vannak nagy nyertesek és nagy vesztesek. Az erőviszonyok megváltoztak. Volt, akinek a válság lehetőséget teremtett a növekedésre, más számára 2011 a túlélésről szólt. Mindez azt eredményezte, hogy az autógyártók számára 2011 káoszt hozott – vagy a nadrágszíjhúzás, vagy a növekedés miatt.
Globálisan az autóértékesítés növekedése zajlik, 2011 rekord év volt eladott autók számát tekintve. A bevételek és a profit növekedtek – jó év volt.
Kijelenthető tehát, hogy a válságnak – legalábbis az autóiparban – vége. A 3 nagy amerikai autógyár kilábalt a válságból, és az előrejelzések alapján idén pozitív egyenleget zár. Hasonló a helyzet a 3 nagy japán autógyárral, pedig azokat idén természeti katasztrófa is sújtotta. Az igazat megvallva, a japán földrengés (és az utána következő nukleáris szennyezés) valamilyen módon az összes autógyárat érintette.
De 2011 nem csak erről nevezetes. 125 éve találta fel Carl Benz és Gottfried Daimler az automobilt.
A német piac erősödésével a Volkswagen a globális elsőséget célozza meg, hogy több autót gyártson, mint a GM. E két márka mellett számolni kell a Toyotával, a Renault-Nissan és a Hyundai-Kia csoporttal. (Forrás: DW World)
1 éve mindenki elektromos autót ígért. Az év autója a Nissan Leaf lett, de az elektromos autó továbbra is ígéret. A nagy áttörés még előttünk van, és világossá vált, hogy ez nem fog egyik napról a másikra történni.
Az érdekesség kedvéért: 2011-ben három márka szűnt meg: a Saab, Maybach és a Mercury. És ha az előbb az elektromos autót említettem, akkor a Tesla Roadstert (teljesen elektromos sportkocsi) is a megszűnt modellek között van.
Mire figyeljünk 2012-ben a CNN szerint?
1) Hogyan fog változni a piaci részesedés a jövőben? A CNN az amerikai autógyárakért aggódik – akiket van is kitől félteni.
2) A Toyota idén igen rossz évet zárt (földrengés, cunami, árvíz, jen árfolyamának alakulása). Vajon vissza tud-e kapaszkodni korábbi világelső?
3) Mi lesz a kis autókkal? A magas üzemanyagárak és az autótulajdonosok igényeinek változása ellenére továbbra is népszerűek a családi autók. Ahogy az üzemanyagárak tovább emelkednek, vajon mennyire fogadják el az egyre gazdaságosabb kis autókat?
4) Mi történik Kínával? A kínai piac növekedése messze a legmagasabb, de már csökken. Vajon meddig tart a növekedés, és mi történik akkor, amikor véget ér az aranyláz?
+1) 2011-ben több autót adtak el, mint valaha. Ez a folyamat az autógyárak szerint nem fog folytatódni, és senki sem számol 2012-re a globális értékesítés ugrásszerű növekedésével.
Utolsó kommentek