Bullshit elemzés és közkeletű mítoszok Holden cikke alapján.
Bullshit elemzés és közkeletű mítoszok Holden cikke alapján.
Holden cikkében összeszedett néhány nagyon frappáns vállalati bullshit-et. Mindegyik gyöngyszem, de igazából az utolsó fogott meg:
„a folyamatokat legjobban a bennük dolgozók ismerik”
Mivel a vállalatokat a tudomány mai állása szerint felülről lefelé vezetik, ezért a folyamatokat elsősorban a vezetőknek és menedzsereknek kell ismernie. Ha nem ismernék a folyamataikat, akkor nem is tudnák vezetni a vállalatot.
Ezzel szemben ha egy beosztott nem ismeri a folyamatot amiben dolgozik, nos az elő szokott fordulni és alapvetően nem baj. Hiszen ha valamit nem tud, akkor kérdez a főnökétől. A baj akkor van, ha a főnöke nem ismeri a folyamatot és nem tud válaszolni a kérdésre.
Most nézzünk konkrét példákat!
Tegyük fel hogy van egy fejlesztő, aki nem ismeri a cégnél hatályos fejlesztési folyamatot. Programot írni tud, ha valaki megkeresi egy hibával akkor azt kijavítja, de egyébként nem követi a folyamatot és/vagy sokszor eltér tőle. Ilyen fejlesztőből szerintem nagyon is sok van, sőt általánosságban mondható, hogy sok jó szakembert a szakmai munka érdekli, és nem a folyamat.
Ugyanígy gyakori jelenség, hogy az ügyintézők csak azokat a folyamatokat ismerik, amiket minden nap csinálnak, és azokat egyáltalán nem, amik az egyedi esetekre vonatkoznak. Ilyen például hogy ha valaki egy mobil cég értékesítési pontján új előfizetést akar kötni, azt gyorsan elintézik. De ha a meglévő telefonszámát akarja áthordozni egy másik szolgáltatóhoz, akkor az nem fog elsőre sikerülni.
Miért is van ez? Mert a beosztottakat igazából nem érdeklik a folyamatok. Az ő napi munkájuk nagy részéhez nem kell ismerni a folyamatokat, legfeljebb csak azok egy kis részét. Boldog élet a droidé: azt csinálom amit mondanak, amit nem mondtak azt nem csinálom, ha pedig valami furcsa történik akkor leblokkolok és széttárom a kezem.
Ezzel szemben a vezető dolga az, hogy minden kérdésre tudjon válaszolni, minden kivételt le tudjon kezelni, és úgy általában átlássa a folyamatokat. Különben nem tudná a droidokat vezérelni és leállna a termelés.
Akkor pedig miért gondolhatja bárki is, hogy a folyamatokat legjobban a bennük dolgozók ismerik?
Ennek kettős oka van:
1) Mert a benne dolgozók azt hiszik, hogy mindent tudnak. És ennek ellenkezőjéről a tények sem fogják őket meggyőzni. Ha valami baj történik, akkor azért mindenki MÁS felelős: az ügyfél, a főnök, a világ, mindegy ki, csak az a lényeg hogy más a hibás.
2) Sajnos léteznek inkompetens vezetők, akik nem ismerik a folyamatokat, sőt még saját szerepükkel sincsenek tisztában. Mivel inkompetensek, ezért a feladatot és a felelősséget (folyamatok ismerete) teljes egészében a beosztottaik nyakába varrják. Akik „megszokik vagy megszökik” elv alapján kénytelenek az ő munkáját is elvégezni. Vagyis a „folyamatokat legjobban a benne dolgozók ismerik” magyarra fordítva: „nem értek hozzá, hagyjatok békén”.
Mint vezető, nekem az a dolgom, hogy a folyamatokat ismerjem, hogy legyenek folyamatok és hogy kövessük azokat. Ha én nem figyelek erre oda, akkor más nem fog. És ha nincsenek folyamataink, akkor káoszba fulladunk.
Utolsó kommentek