HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Avagy gondolatok a Nincs többé szükség informatikusokra! cikk kapcsán.

Avagy gondolatok a Nincs többé szükség informatikusokra! cikk kapcsán.

Rónai Balázs cikke itt olvasható: http://it-tanacsado.hu/nincs-tobbe-szukseg-informatikusokra/

És ahogy a kommentekből látszik, nem csak én nem értek egyet vele.

De nem azért írok róla, mert nem értek vele egyet, hanem mert maga a kérdéskör érdekes, és érdemes kifejteni a részleteket.

Annyira érdekes, hogy két és fél évvel ezelőtt magam is írtam egy hasonló cikket az IT jövője címmel. Visszaolvasva, bizony még mindig igaz.


Kezdjük a cikk címével, azaz „Nincs többé szükség informatikusra!”

Nagyon provokatív, az ember megnyitja, és rögtön azt látja az első bekezdésben, hogy „Elvezethet-e ez a változás oda, hogy a végén mér nem lesznek IT igazgatóságok, osztályok a vállatoknál?”

Ja, hogy nem az informatikus tűnnek, hanem csak az IT igazgatóság!

Nagyon nem mindegy!

Az informatikusok ugyanis nem csak IT igazgatóságokon dolgoznak, sőt nagy részük nem ott dolgozik. Hogyan lehetséges az, hogy Balázs összemosta (összekeverte?) a kettőt?

Hogyan feledkezhetett meg arról a sok informatikusról, aki számítógépes boltban, Shared Service Centerben vagy egy IT szolgáltatónál dolgozik, ne adj isten az önkormányzatnál rendszergazda?

1) Talán mert ez a cím így hatásvadász, figyelemfelkeltő – a bulvársajtó világában ez mindennapos trükk.

2) Mert tényleg azt hiszi, hogy az informatikusok csakis a vállalatoknál, az IT osztályokon dolgoznak – ahogyan az egyik hozzászóló fogalmaz: „És mindent amitől ez az egész kóceráj működik, azt a nyuszika tojja.”

3) Vagy csak azért mert egy tanácsadó számára a nagyvállalati IT osztályok léteznek, ezekből élnek, számukra az összes többi informatikus „láthatatlan”.

 

„Ha gyertyaöntő vagy, és vezetik be az áramot a városba, ahol dolgozol, akkor nem árt néhány dolgot átgondolni.”

Szép leírás, csak nem igaz. Amikor kiszervezik az IT szolgáltatásokat, amikor felhőbe viszik az adatokat, akkor nem a gyertyát cserélik le elektromos lámpára. Hanem csak ezután a gyertyaöntő vállalkozástól vásárolnak gyertyát az eddig házon belül öntött helyett. Összességében a gyertyák száma és a gyertyaöntők száma nem változik.

A gyakorlat is cáfolja az állítást. Ugye a kiszervezés az sok esetben fizikailag úgy történik, hogy ugyanazok fogják nyújtani a szolgáltatást mint eddig, csak eddig belsősök voltak, ezután pedig egy külső cég átveszi őket és rajtuk keresztül dolgoznak.

 

Tegyük helyre a dolgokat: Balázsnak abban igaza van, hogy az IT osztályok létszáma csökken. Nem az informatikus nincs szükség, hanem a vállalati informatikusokra lesz egyre kevésbé szükség.

Ezzel én is teljesen egyetértek.

Még manapság is látni túlburjánzott, monolit, múlt századból itt maradt IT osztályokat, akik nem üzleti célokért dolgoznak, és ellenőrizetlenül költik el a milliókat.

Másrészt pedig igaz az, hogy sok IT feladat szabványosítható és központosítható, illetve sok az informatikai „szakmunka”, amihez felesleges drága pénzen belső szakembereket tartani.

 

De azért húzzunk meg egy határvonalat: vállalati informatikusra továbbra is szükség lesz. Kevesebbre lesz szükség, de nem tűnik el.

A cikk felrajzolt egy olyan jövőt, ahol nincs céges IT osztály. Ez megint csak nem igaz. Bármilyen okosak is a felhasználók, akármennyire is mehetnek direktben külső beszállítókhoz, ez a modell nem fog működni. Túl sok olyan IT projektet láttam, ahol az okos felhasználók direktben kívülről szerezték be a szoftvert a belső IT kihagyásával – ezek kivétel nélkül mindig rosszul sültek el.  Ha valaki 5 éve folyamatosan Facebook-ozik, veterán iPhone felhasználó, és maga írja az Excel makrókat, attól még nem fog érteni informatikai projektek levezényléséhez. Aki „majdnem informatikusnak tanult tovább”, annak fogalma sincs arról, mik a sikeres IT beruházás alapjai.

A megoldás mindig az szokott lenni, hogy

a) Az IT osztály közbelép és rendet rak

b) A felhasználók kénytelenek lesznek IGAZI informatikust felvenni hogy rakjon rendet

Bármelyik is következik be, az eredmény az, hogy egy céges informatikus oldja meg a problémát.


Végül pedig elővenném a legegyszerűbb érvet arra nézve, hogy miért lesz mindig szükség informatikusra.

Tippeld meg, a jövőbe több vagy kevesebb szoftverre lesz-e szükség, mint ma?

Az igaz, hogy a DOS-t, a Norton Commander-t, a parancssort, a könyvtárakat magunk mögött hagytuk. Viszont megjelent az okostelefon, a tablet, a felhő.

Ma már az autó is számítógépekkel van tele (négy keréken guruló szerverpark). Ha elmegyünk a benzinkútra tankolni, ott is legalább 6 különböző számítógéppel találkozunk, még ha nem is ismerjük fel őket.

Otthon már nem csak egy darab számítógép van, hanem van az asztali gép, a notebook, a tablet, az okostelefon, az okos-tv – és mindez legalább kétszer, mert van a papának, van a mamának, és van a gyereknek.

Ma sokkal több szoftverre és hardverre van szükség, mint 5 vagy 10 éve. És 5 vagy 10 év múlva megint csak több szoftverre és hardverre lesz szükség. Ezeket pedig valahol valakinek meg kell tervezni, le kell gyártani, ha legyártotta utána telepíteni kell, üzemeltetni, a felmerülő hibákat megoldani.

Igaz, hogy a szoftverek és a hardverek egyszerűsödnek, egyre egyszerűbb lesz ezeket elkészíteni és karbantartani. De a felhasználói igények ugyancsak növekednek. Nem tolerálják a rossz megoldásokat – de a jó megoldásokhoz több munka és több mérnök kell. A mai felhasználók IT beszerzőként viselkednek – ami azt jelenti, hogy több a lehetőség az informatikai piacon, a kereslet kínálatot generál.

Tehát az biztos, hogy informatikusra szükség lesz. Az biztos, hogy a súlypontok megváltoznak: DOS guru helyett android fejlesztő, belső IT-s helyett külsős, Norton Commander helyett felhő. A technológia fejlődik, más különbséget nem látok – nem kell temetni a szakmát.

Címkék: jövő

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr855211900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bpelhos 2012.12.09. 12:22:36

Ezt írod: "Túl sok olyan IT projektet láttam, ahol az okos felhasználók direktben kívülről szerezték be a szoftvert a belső IT kihagyásával – ezek kivétel nélkül mindig rosszul sültek el." Ennek a kivetítésével a jövőre nem értek egyet. Egyrészt egyre jobbak a felhő/külső szoftverek. Másrészt ezek azonnalra készen vannak, amivel egy hagyományos vállalati IT (ezer policy-vel, kötött fejlesztési folyamattal) nehezen tud versenyezni, így a később megjelenő károkkal (pl. integrációs költségek később) együtt is kedvezőbb megoldás lesz még sokáig. Amúgy az eredeti cikknek hatásvadász a címe, igen, és csak a vállalati IT-ról beszél, én így olvastam és értelmeztem.

Yvan 2012.12.10. 01:53:30

"Egyrészt egyre jobbak a felhő/külső szoftverek. Másrészt ezek azonnalra készen vannak, amivel egy hagyományos vállalati IT (ezer policy-vel, kötött fejlesztési folyamattal) nehezen tud versenyezni, így a később megjelenő károkkal (pl. integrációs költségek később) együtt is kedvezőbb megoldás lesz még sokáig." Ennek a felvetéshez nem sok köze. Egyrészt senki sem mondta, hogy a vállalati IT beszerzése csak és kizárólag új fejlesztés lehet, az viszont egészen biztos, hogy adott célra megfelelő szoftvert kiválasztani az tud, aki egyáltalán tudja hogy kezdjen hozzá ehhez, ez pedig nem a semmiből lett "szakértő" felhasználó lesz.

Ismeretlen_102125 2012.12.10. 08:57:24

@bpelhos: Azzal a feltételezéssel nem értek egyet, hogy a kívülről vásárolt kész szoftver bevezetéséhez nincs szükség belső IT munkára (vállalati környezetben). Ellenkezőleg, nagyon is sok munkára van szükség. Például igények megfogalmazása, beszerzés műszaki támogatása, validálás, oktatás, testreszabás, rosszabb esetben rendszerintegráció. Maga a szoftverfejlesztés csak kis része az egésznek.

bpelhos 2012.12.10. 10:56:11

Yvan: "az viszont egészen biztos, hogy adott célra megfelelő szoftvert kiválasztani az tud, aki egyáltalán tudja hogy kezdjen hozzá ehhez, ez pedig nem a semmiből lett "szakértő" felhasználó lesz." Pont erről van szó. Hogy de. Mármint, hogy a magát szakértőnek képzelő felhasználó azt hiszi magáról, hogy tud és boldogan jelenti a főnökének, hogy ő tud gyorsabb megoldást. És innentől az ő főnöke boldogan választja a gyors megoldást, minthogy elkergetné a vállalti IT-hoz. Nem akarok konkrétumokat írni, de látom ezt a jelenséget a saját szememmel. A főnök akár még a saját (nem IT) budget-jében is hajlandó elrejteni ezeket a költségeket, amivel végülis a működtetőjévé válik ennek az "IT kiszevezésnek". akocsis: Nem SAP bevezetésről beszélek, ahol az általad kiemelt feladatoknak fontos szerepe van, és (!) ezt mindenki belátja. Az összes többi esetben? * Igényeket megbeszéltük múlt hétfői megbeszélésen, le se kell írni. * Biztos jó lesz ez a cucc? Igen főnök, a trial rendben működött. * Jó a kimenet? Úgy néz ki, majd szól a ... ha nem jó neki. * Hová kattintsak? Kérdezzed ...-t, ő tudja. * De jó lenne ha nem kézzel kellene betölteni az adatokat. Nem baj, legalább fontos emberek leszünk, nélkülünk leállna az osztály működése. Bocs a grafomániámért, de ezen a témán rágódok sokat az utóbbi időben és az indító post belémtrafált + tisztelem akocsis-t írásaiért, kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.

raki 2012.12.10. 14:43:57

"Tehát az biztos, hogy informatikusra szükség lesz" megmondom őszintén a "Nincs többé szükség informatikusokra!" típusú címekre, főleg így felkiáltójellel nem szoktam rákattintani. Max a lead-et elolvasom. Viszont ez a "Tehát az biztos, hogy informatikusra szükség lesz" mondat is jó. Sokszor gondolkozom azon, hogy pl. régen azt mondta mondjuk kubikos, hogy neki bizony mindig lesz munkája, mert árkot mindig kell ásni. Aztán jöttek a markológépek. Persze kell még árokásó ember, de jóval kevesebb. Vagy egy bolti pénztáros mondja, hogy neki bizony mindig lesz munkája, mert az emberek mindig fognak vásárolni. Aztán persze jön az önkiszolgáló kassza ( már Magyarországon is van ilyen ). Vagy a forgalomirányító rendőr az 50-es 60-as években. Aztán jött a jelzőlámpa. Szóval egyre több helyen veszik át a gépek a szerepet. Gondolkoztatok már azon, hogy vajon hol a határ? :-)

deejayy · http://deejayy.hu/ 2012.12.12. 08:57:27

5. raki: gondolkodtál már azon, hogy a gépeket kik programozzák fel? :D Ahhoz, hogy az informatikus szakma az általad említett szakmákhoz hasonlóan reagáljon legalább evolúciós lépcső szükséges (remélem nem túlzok nagyot).

raki 2012.12.12. 14:51:15

deejayy: Egyetértek, én is így gondolom. ( azt már csak kötözködésből jegyzem meg, hogy a pénztáros, kubikos és a forgalomirányító rendőr is valami hasonlót gondolhatott :-) ) De nem csak arra kell gondolni, hogy nem lesz szükség programozókra, hanem, hogy kevesebbre. Mert ahogy koncentrálódnak a dolgok, nyilván hatékonyabbá is válnak. Vagyis egységnyi szolgáltatáshoz kevesebb ember kell. Ez tény, ez látszik pl a GDP-ben is. A kérdés csak az, hogy a hatékonyság növelésével növekedik-e a szükséges szolgáltatások ( munka ) mennyisége is? ha igen, akkor nem kell kevesebb programozó. Ha a hatékonyság nő, a szolgáltatások nem, akkor elég lesz kevesebb programozó is. Ha a szükséges szolgáltatások meredekebben nőnek, mint a hatékonyság, akkor több programozóra lesz szükség. Tehát szerintem, amikor ilyen cikkek íródnak, hogy " Nincs többé szükség informatikusokra!", akkor valójában azt próbálja megjósolni az író, hogy a jövőben a hatékonyság vs szükséges szolgáltatás/munka arány hogy fog mozogni.

cgcglw 2012.12.13. 14:32:20

Nem hiszem, hogy az lenne a fő veszély, hogy gépek fogják írni a szoftvereket. Az elmúlt 40-50 év informatikai fejlődésének egyik legjelentősebb motorja a félvezetőgyártás szárnyalása volt. Én sokkal valószínűbbnek tartom azt a forgatókönyvet, hogy valamilyen fizikai korlát elérése miatt ez a trend megtörik, és ezért visszaesik az új szoftverek iránti igény. Vagy éppen valamilyen új technológia miatt következik be radikális hangsúlyeltolódás. ("Az egyetemen mindent megtanultunk az elektroncsövek méretezéséről. Megkaptuk a diplománk, és ott voltak a mikroprocesszorok") Mai értelemben vett informatikusokra addig lesz szükség (ilyen nagy számban), amíg tud újat nyújtani a mai értelemben vett informatika.

Rónai Balázs · http://it-tanacsado.hu 2012.12.14. 16:59:41

Először is köszönet, hogy a témát itt is felvetetted! Mivel a blog célközönsége nem az informatikusok, ezért következetesen azt az elvet követi, hogy "inkább legyen érthető, mint precíz". Mint azt sokan azért le is vették, a cikk címe ennek megfelelően nem szó szerint értendő, hanem arra utal, hogy az "ideális"/tipikus/keresett informatikus képe megváltozik. (És ezzel a mai tipikus informatikus teret veszít.) A változás szakmai részei a szakma belügyévé válnak - a kutyát nem érdekli, hogy oldjuk meg a felhő és a mobil eszközök biztonságát, oldjuk meg. Ez mellé megjelenik az az elvárás, hogy értsük meg, mire használják majd azt amit összeszerelünk / összeprogramozunk. Hogy lehessen velünk üzleti nyelven beszélni. Annak az informatikusnak van jövője, aki a megoldás része, és nem a problémáé. Mellesleg az IT költések felett sem a szakmánk képviselői fognak dönteni. (Újabb adalék: http://www.zdnet.com/your-cmo-may-be-your-new-cio-and-what-that-means-for-enterprise-mobility-7000006346/) Persze lehet magunkat abba az illúzióba ringatni, hogy ez nem így lesz. Úgyis kiderül...

Kr 2012.12.15. 11:40:33

Ahogy én gondolom, elnagyolva... Az IT aranykorának VÉGE! (IT nem egyenlő SWfejlesztés) Régen hiány volt IT-ban. Nagy volt az igény az IT rendszerek bevezetésére, csupa zöldmező. Bármit, amit adott az IT a vállalatnak, attól az boldog volt, mert valós hasznot kapott. Ezért annyi pénzt lehetett elkérni az IT-ra, amennyit nem szégyelltél és a vállalat boldogan fizetett. Profi munka, profi körülmények, profi eszközök, profi pénz, IT aranyifjak. Mára a vállalatok kikupálódtak, már komoly elvárásaik vannak az IT-val szemben, és tudják, hogy boldog boldogtalan IT-val foglalkozik, kínálat van bőven, "mindenki ért hozzá". És nekik már van is működő IT-juk, a nehezén túl vannak, csodákat már láttak, újabb csoda nemigen kell. Ma már csak az SLA, a szerződés jogi része, az outsourcing, a 5 árajánlat, fejkvóta minimumon tartása, a ticketing, a munkanapló számít, és persze, hogy minden a legolcsóbb legyen. IT szaktudásra a vállalaton belül NINCS vagy elenyészően van szükség. Tovább is van, mondjam még? Kr.

raki 2012.12.17. 09:49:45

cgcglw: "Nem hiszem, hogy az lenne a fő veszély, hogy gépek fogják írni a szoftvereket." Ezt én sem így gondolom, ez csak egy játék volt ezzel a gondolattal. De érdekes téma. Ahogy írtam, szerintem attól függ, hogy az IT-ra mennyire lesz szükség, hogy a hatékonyság vs szükséges szolgáltatások aránya hogy mozog. Egyébként jellemző, hogy pl. az atlassian egy Jira vagy Confluence installnál felkínálja azt is, hogy ő felhőben működteti a rendszert. Vagyis a döntéshozók úgy döntenek pl, hogy kell egy Confluence Wiki és rövid időn belül semmi beruházás után működik a dolog. Az adott cégnél alig kell hozzá IT rendszergazda ( nem kell mentés, nem kell szerver stb ).
süti beállítások módosítása