Most vettem fel egy embert jó sok pénzért. Megosztom a sztorit azok kedvéért, akik nem tudják, hogyan megy az ilyesmi.
A sztori nagyjából úgy kezdődik, hogy valamikor a nyáron nézegettem a projekt terveket, az erőforrás ütemezést, a roadmap-ot és a naptárat, majd rájöttem hogy túl kevesen vagyunk. A beérkezett igények és a tervek adták magukat, hogy bizony kell még egy ember a csapatba.
A szűk keresztmetszet abból adódott, hogy a fejlesztőkkel, PM-ekkel és analyst-okkal (rendszerszervezőkkel) teletűzdelt csapatban a projektek száma elérte az analyst-ok számát. Olyan projektekről van szó, amik 100%-os embert kívánnak. Na most ez a helyzet azt eredményezte, hogy nem maradt ember az egyéb kisebb ügyekre, pl. változáskérelmek, kritikus helyzetek. Szükség volt tehát hosszabb-rövidebb időre egy új analyst-ra.
A problémát előadtam a főnökömnek csatolva a tényeket, aki támogatta az elképzelést.
Ezután jön egy unalmas kb. 3 hónap, amíg a pénzt „előkerítettük" (volt tartalék budget-ünk, ezért tartott csak 3 napig). Ezt úgy kell elképzelni, hogy formanyomtatványokat töltögettünk, jóváhagyásokért kilincseltünk, regisztráltunk a különféle belső nyilvántartó rendszerekbe. Csupa-csupa adminisztráció.
Az új kollégával kapcsolatos elvárások nagyon világosak voltak, hiszen egyértelmű volt hogy miből van kevés (analyst), milyen feladatokat kell ellátni (probléma megértése és megoldása, koordináció a fejlesztőkkel és a belső ügyféllel), illetve milyen kompetenciákkal rendelkezzen (iparági tapasztalat, gyorsan beilleszkedjen, hasonló cégnél hasonló munkakör betöltése).
A munkavégzés helye Anglia, mivel a csapat egy része és a belső ügyfél egy része is ott van, ráadásul „azonnal" kell kezdeni, ergo elsősorban helybeli, helyben elérhető jelöltek érdekeltek.
Mivel a pozíció ideiglenes, ezért olyan valaki kellett aki már „kész ember", minimális oktatással minimális idő alatt belerázódik és teljesít. Vagyis nem itt látja ezt a feladatkört először.
A nehézségek és a csapat átlagos kompetencia szintje miatt (itt nem fiatal pályakezdők dolgoznak) minimum 10 év releváns tapasztalat, ennek jelentős része legyen autóipari cégnél analyst munka.
A megfelelő jelölt megtalálására kezdetben két lehetőség volt:
a) Szétnézni házon belül, elsősorban azok között akikkel a cég mostanában nem hosszabbított szerződést gazdasági okok miatt.
b) Szólni valamelyik tanácsadó cégünknek (én 2-vel dolgozok) hogy rántson elő a cilinderből egy megfelelő munkatársat. (Nagy örömmel azonnal küldtek volna valakit)
Recruitment agency bevetésére a munka ideiglenes jellege és az azonnali kezdés miatt nem volt lehetőség.
Szerencsére már az első lépésben találtam valakit: egy külső munkatárs, aki néhány hónapja került el a cégtől. Nevezzük röviden Andy-nek. A cégünk különböző leányvállalatainál 6 évet dolgozott, az utolsó megbízatása során fél évet töltött a mi osztályunkon mint analyst. Összesen 23 év tapasztalattal rendelkezik (mind nagynevű cégek), informatikus, helybeli. Tökéletes.
A legelső dolog a referencia: beszéltem a korábbi főnökével, aki meggyőző jellemzést adott Andy-ről. Az önéletrajza alapján rá van szükségünk (6 oldalas, tele projektekkel, betöltött pozíciókkal és referenciákkal). Szükség volt még egy interjúra, ha esetleg mégse alkalmas akkor majd jöhetnek a tanácsadó cégek.
Az interjúra igyekeztem felkészülni.
Andy önéletrajza alapján világos volt, hogy felesleges szakmai kérdéseket feltenni: ért hozzá, csinálta, 23 év az 23 év. A cégen belüli referencia biztossá tette, hogy amit állit magáról az úgy van.
Dolgozott a cégünknél, tehát ismeri a folyamatainkat, a módszereinket. Módszertani kérdéseket így nem kell feltenni.
Az interjú célja az volt, hogy megértsem, mennyire végzett a múltban hasonló munkát ahhoz, amit majd itt kell végeznie, és egy általános képet kapjak Andyről, a hozzáállásáról. Fontos továbbá ismertetni Andy-vel a feladatokat és a körülményeket, hogy képe legyen a munkáról mielőtt idejön - és tudjon dönteni.
A telefonos interjú kb 30 percig tartott:
- Bemutatkozás
- Elmondtuk nagy vonalakban a pozíciót (helyszín, munkaidő, feladatok, pár szó a csapatról, kivel kell majd együtt dolgozni)
- Elvárások
- Kérdések/ beszélgetés Andy szakmai múltjáról
- A végén arra kértem Andy-t hogy szóljon vissza, érdekli-e a pozíció, illetve majd mi jelentkezünk a döntéssel, és pozitív döntés esetén mikor kellene kezdeni. Andy azonnal jelezte, hogy igen érdekli.
- Megegyeztünk hogy küldünk Andy-nek munkaköri leírást, hogy teljesen világos legyen a munka.
(Megjegyzés: a fizetésről nem beszéltünk, mert egy ügynökségen keresztül fogjuk alkalmazni, az anyagiakat velük kell egyeztetni)
A feltett kérdések:
- A cégünknél eddig milyen munkát végzett? A válasz természetesen egy hosszú történet volt projektekről és pozíciókról. Néha belekérdeztem hogy az adott munka inkább change management vagy inkább projekt management volt, mekkora csapattal kellett együtt dolgozni, és mekkora volt a projekt? (Itt szóba kerültek technológiák is, szerencsére olyanok amik nálunk vannak)
- Miben látja az erősségeit? Jól tud ügyféllel bánni, flexibilis, könnyen alkalmazkodik, megoldás orientált. Habár szoftver fejlesztő a háttere, de fokozatosan váltott analyst-tá. A műszaki oldal nem tartozik az erősségei közé.
- Milyen munkát szeretne végezni? Lásd fentiek, analystként szeretne dolgozni, koordinálni és ügyfelekkel dolgozni.
- Inkább a projekt munkát vagy inkább a support munkát preferálja? Itt próbáltam rákényszeríteni egy markáns állásfoglalásra, ami alól diplomatikusan kibújt, és valami olyasmit mondott, hogy mindkét területen jó és mindkettőt csinálta.
A válaszok olyanok voltak, mint ami a cv alapján várható volt, nagyjából ez is volt a célom a kérdésekkel. Másrészt pedig felmértem a kommunikációs képességeit: odafigyel-e arra amit mondok, arra válaszol-e amire kíváncsi vagyok, kerüli-e a konfliktust vagy belemegy, érhetően és nagy kedvvel magyaráz vagy szűkszavúan odadobja a választ. A válaszok tiszták, világosak voltak, Andy jól kommunikál és jól forgatja a szavakat.
Másnap elküldtük neki a részletes munkaköri leírást, illetve jeleztük hogy vele szeretnénk dolgozni. Mivel az interjún szóban már választ adott, ezért az ügynökséggel is felvettük a kapcsolatot Andy szerződésével kapcsolatban.
Csak a teljesség kedvéért: az új munkatárs ára kb 5000 font havonta. (bruttó, ennyit kap az ügynökségtől)
Bizonyára aki HR-es háttérrel rendelkezik, talál hibát itt-ott a folyamatban vagy a kérdésekben - nem a toborzás a szakmám. Az írás célja nem ismeretterjesztés hanem betekintés a kulisszák mögé.
Utolsó kommentek