HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Avagy mit gondol az üzleti döntéshozó egy olyan projektről, ami egészen pontosan 0 üzleti értéket hoz?

Avagy mit gondol az üzleti döntéshozó egy olyan projektről, ami egészen pontosan 0 üzleti értéket hoz?

A priorizálásról már korábban írtam, és ott szóba került, hogy minden alkalmazás támogató csapat rendelkezik egy feladatlistával. A feladatlistát az üzleti felhasználókkal közösen állítják össze, és tükröző a sorrendiséget, tehát hogy melyik feladat a legfontosabb, a második legfontosabb, stb.

A priorizálási döntéseket elsősorban az üzlet határozza meg, olyan paraméterek alapján mint pl ROI, sürgősség, stratégiai célok.

Ez a dolog jól tud működni, egészen odáig, amikor az alkalmazással valami olyasmit kell csinálni, amire műszakilag szükség van, de üzleti értéket nem hoz. Mint például egy VB6-os kód migrálása VB.Net-re, az alkalmazás áttelepítése egyik szerverről a másikra, vagy az alkalmazás Windows7 kompatibilissá tétele.

Ezek olyan célok, amiket az IT határoz meg, viszont 0 üzleti értéket jelentenek. És emiatt amikor fel akarjuk rakni a feladatlistára, akkor az heves ellenállásba ütközik. Az üzlet nem kér a VB.Net migrációból – nekik jó a VB6-os kód is, ha elfutott eddig 10 évig akkor tán még a következő 10 évre is jó lesz.

A másik probléma a ROI: üzleti előny ugyebár nincs, költség viszont annál inkább (nem csak a ráfordított munka, hanem a stabilizációs időszakban az üzleti folyamatok megzavarása is költség).

És hogy rátegyek mégegy lapáttal: ha a szoftverfejlesztés az ügyfélről szól és a sikerét az ügyfélelégedettség méri, akkor milyen értéke lehet egy olyan munkának, amit az ügyfél nem kért és nem akar?

Néhány tipp és válasz:

Stabilitás: A legtöbb műszaki jellegű projekt a rendszer stabilitását javítja. Ez az ügyfél számára érthető, értelmezhető cél. A szoftver leállásai üzleti kárt okoznak, tehát megfogható és számszerűsíthető a projekt üzleti értéke.
Ha az ügyfél nem partner ebben, akkor egyszerűen meg kell várni a következő leállást, és majd akkor előjönni a kérdéssel.

Mert ez az előírás: A nagy multiknál léteznek műszaki előírások a technológiákra és a tervezésre. Ezeket az előírásokat folyamatosan frissítik ahogyan a technológiák fejlődnek. Az előírás változása lehet a „véres kard” az ügyfél előtt – meg kell csinálni az upgrade-et, mert az Enterprise Architect azt mondta.

Partnerség: Normális esetben az ügyfél a fejlesztők között jó a kapcsolat, amit bizalom jellemez. Ha a fejlesztő azt mondja, hogy szerinte egy .Net migrációt meg kell lépni, akkor ezt fogadja el az ügyfél. Ha az ügyfél nem fogadja el a javaslatot és vitatkozik, akkor ott baj van a kapcsolattal.

Csomagkapcsolás: Összekapcsolhatjuk a migrációt egy üzletileg fontos fejlesztéssel, kettő az egyben. A fontos munkát már az új technológiával, az új szerverrel tervezzük, ezért a migráció nélkül nem végrehajtható.

Surranópálya: Az ügyfél abba soha nem fog belemenni, hogy egy számára közvetlen üzleti előnyt nem jelentő műszaki jellegű feladat kerüljön a lista élére. Márpedig a listán sorban kell a feladatokat végrehajtani. Ilyenkor azt kell csinálni, hogy a migrációt rakjuk csak 4-5. helyre a listán, és továbbra is legyenek az élen üzletileg fontos munkák. De a fejlesztők az első helyeken álló feladatokat úgyis párhuzamosan végzik, tehát haladni fognak az üzleti feladatok is, és a migráció is.

Dedikált projekt: Nagy IT szervezetnél szokványos, hogy a technológiai váltásokra külön projektet hoznak létre, saját költségvetéssel és projekt csapattal. Ilyenkor az összes alkalmazás, összes fejlesztői csapat kap „extra” erőforrást a munka végrehajtására, nincs szükség az üzleti oldalt ezzel terhelni.

Technológiai váltás elnapolása: Amikor migrációt, upgrade-t tervezünk, akkor mindig legyünk észnél a célkitűzésekkel. Az IT cégek azt szeretnék, hogy mindig upgrade-eljünk mindenre – mert ez nekik bevételt jelent. A valóságban azonban az új technológiák, új verziót ritkán jelentenek közvetlenül üzleti előnyt. Csak akkor használjunk cutting edge cuccokat, ha valóban van értelme, és ne csak azért, mert az cutting edge. Amire nincs szükség, azt ne vezessük be, ne migráljuk. Tiszteld az idős embereket, tiszteld az idős kódokat!

Címkék: ügyfél upgrade

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr745211537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása