HTML

ITÉlet

Egy multinacionális cégnél dolgozó informatikai manager szakmai blogja. Észrevételek, tapasztalatok szoftver fejlesztésről, vezetésről, managementről és hatékonyságról itthoni és külföldi példákon keresztül. Az informatikáról másképp...

Utolsó kommentek

  • 232323: Szóval managernek jó lenni, akkor dől a nagy lé, felelősség meg számonkérés sehol. Krém. (2019.10.31. 15:24) Kirúgják-e a menedzsert ha hibázik?
  • Simon Géza: "A következő forradalmi áttörés, nagy dobás, ami megint tőzsdei felfutáshoz vezet, az nem valamilyen informatikai dolog lesz, hanem egészen más." Ha a generic AI nem informatikai, akkor igazad van.... (2018.02.19. 07:01) Az IT jövője
  • pggp: @AnyTink: Köszi, de én csak egy blog olvasó vagyok, aki jól tudja használni a keresőt ;-) (2017.10.17. 07:19) Milyen volt hazaköltözni?
  • AnyTink: @pggp: :) Gratulálok a család bővüléséhez és a sikeres 'hazatelepedéshez'. Mi most gondolkodunk a hazaköltözésen és jó olvasni mások élményéről! Köszönöm az írásod :) (2017.10.16. 18:49) Milyen volt hazaköltözni?
  • pggp: Tulajdonképpen igen, alakult valami: akocsis.com "2017 április, Dália eloször Szentesen" ;-) (2017.06.06. 21:51) Milyen volt hazaköltözni?
  • Utolsó 20

Hogyan illeszkedik bele a Corporate IT világába egy magyar leányvállalat?

Hogyan illeszkedik bele a Corporate IT világába egy magyar leányvállalat?

A Corporate IT sorozatban eddig szó volt magáról a szervezetről, a méretekről, a szervezeti felépítésről, a globalizációról, a változáskérelemről és a beszállítókról. Most azt próbálom körbejárni, hogy illeszkedik bele ebbe a világba egy magyar cég, egy magyar leányvállalat.

Amikor valaki egy „nagy neves multinál” dolgozik informatikusként, az azt jelenti, hogy a cégcsoport magyar leányvállalatánál dolgozik. Informatikai szempontból sok különbség van, hogy valaki a leányvállalatnál, a döntéshozó központban vagy egy fejlesztő központban (outsourcing központban) dolgozik.

Mi a különbség?

A cég üzleti központjában hozzák meg a döntéseket – ideértve az informatikát illető stratégiai döntéseket, illetve itt dolgozzák ki az informatikai stratégiát.

A fejlesztőközpontokban zajlik a tényleges informatikai munka – nem csak fejlesztés, hanem ott a globális helpdesk, ott vannak a specialisták és mérnökök, onnan hajtják végre a projekteket.

És hogy mi zajlik egy leányvállalatnál? Nos, a fentiek közül egyik sem. A döntéseket nem ott hozzák, és fejlesztés sincs. A központosítás miatt a leányvállalat tulajdonképpen csak használója a központi informatikai szolgáltatásoknak, és emiatt az IT szerepe speciális.

Mivel a leányvállalat megkap minden szükséges szoftvert és informatikai szolgáltatást a központból, ezért az IT részleg munkája lokalizációja és koordinációra korlátozódik. A helyi IT részleg a helyi felhasználók előtt képviseli a központi IT-t, gondoskodik a projektek végrehajtásáról, illetve a helyi specialitások szakértője (és kezelője).


Konkrét példán keresztül talán könnyebb elmagyarázni.

Tegyük fel, hogy a világhíres Timbuktu Nemzeti Bank (TNB, központja Timbuktuban található) belép az európai piacra, és ennek keretében Magyarországon is fiókot nyit. (Igazából olyan cég nincs is, hogy Timbuktu Nemzeti Bank, ez nem egy cég hanem cégek egy csoportja.)

A magyarországi működéshez létrehoznak egy céget, a Magyar Timbuktu Nemzeti Bank Zrt-t (MTNB), amely a TNB csoport tagja.

Az MTNB a TNB által – Indiában – kifejlesztett szoftvereket használná. Az adatokat tartalmazó szerverek (mármint a fontosabbak) Timbuktuban lennének.

Alapvetően tehát az MTNB IT osztályának nem kellene semmilyen szoftvert kifejlesztenie, hiszen mindent készen kap. És nem kellene szervereket felügyelnie, hiszen azokat is valahol valaki végzi.

Azonban az MTNB IT osztály feladata lenne a TNB szoftvereinek magyar lokalizációja, mármint a lokalizációban a szakértői/támogatói szerep, illetve a lokalizált szoftver bevezetésének koordinálása tartozna hozzájuk.

Ha gond lenne a szoftverekkel, akkor az MTNB IT lenne az 1. szintű helpdesk, akik átpasszolják a problémákat a TNB IT-nak (mint 2. szintű helpdesk).

Az MTNB IT telepítené az MTNB bankárainak számítógépeit és segítene, ha valami gond van. (De már nem ők fogják vásárolni azokat: a beszerzés központosított, ezért azokat Timbuktuban veszik meg, és onnan küldik postán)

Összességében tehát az MTNB IT átmenet az 1. szintű helpdesk és a helyi problémamegoldó között. Ennek megfelelően kicsi, specialisták helyett általános problémamegoldók fognak ott ülni.

Ahogyan az MTNB IT szerepe eltér a „hagyományos” IT szereptől, úgy a CIO szerepe is más lesz.

Egy „átlagos” CIO-hoz képest sokkal kisebb lesz a döntési jogköre. Lényegi dolgokban nem is dönthet, hiszen az IT stratégiát és a projekteket készen kapja a központból, azokat „csak” végre kel hajtania. Másrészt nincs beszerzésre, hiszen minden eszközt és szoftvert kézhez kap – így nem kell beszállítók között válogatnia vagy kiválasztania a user pc-k típusát.

Mivel nincs beszerzés és minden készen jön a központból, ráadásul még a csapata is kicsi, ezért kevés pénzből kell gazdálkodnia.

(Összehasonlításképpen: lehet, hogy miközben a magyar CIO egy 5 fős csapatot menedzsel, addig ugyanazon cégcsoport egyik középvezetője, aki egy fejlesztőközpontban fejlesztéseket menedzsel, 50 fős csapattal rendelkezik.)


Mindez logikusan következik a központosításból és a költségcsökkentésből. Minden helyi informatikai munkát központosítanak (elvesznek) a vele járó pénzzel együtt, hogy utána költséghatékonyan elvégezzék azt a munkát valahol máshol (tipikusan egy LCC-ben).


Érdemes-e egy magyar leányvállalathoz elmenni informatikusnak ezek után? Mindenképpen, hiszen kívülről bele lehet látni egy nagyvállalat működésébe, sokat lehet tanulni. Hangsúlyozom: kívülről.

Címkék: it corporate leányvállalat

A bejegyzés trackback címe:

https://akocsis.blog.hu/api/trackback/id/tr485211885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tusue 2012.10.02. 12:38:54

A fent leírt sccenarió csak 1 a lehetségesek közül. Nálunk annyiban más, hogy a mi anyavállalatunk nem tart fenn jelentős méretű központi "okos brigádot" hanem involválja a leányokat, és létre hozott un. group IT architect committe-t. A group CIO ezzel a csoporttal végezteti az IT tervezési feladatokat, íratja a business case-eket, vezettet le projecteket. Igaz itt főképpen infrastrukturális kérdések vannak képben inkább (egységes user management, app disztribució, kollaboráció, használt HW-k, BI témák, stb.) Viszont ebbe a tagok jelentős beleszólással (szavazati jog) bírnak. És ez, ha akarjuk egész működőképes. Persze ez egy Európai központú multi, így az EU-n belül a viszonylag kis távolságok miatt vállható. Ráadásul egy ilyen módon meghozott döntésben nagyobb az egyes leányok érzelmi elköteleződése, így a megvalósításban való részvétele is hatékonyabb (lehet).

Ismeretlen_102125 2012.10.03. 20:32:52

Az igaz, hogy több lehetséges modell létezik, kezdve az agyonközpontosított vállalattól a teljesen decentralizált demokratikusig. Amikor ezt a cikksorozatot kezdtem, ezen sokat agyaltam, hogy lehet-e általánosítani. Azért döntöttem végül e modell mellett, mert az ismerettségi körömben (mint szűk mintavételezési lehetőség) inkább az jellemző, hogy a leányvállalatokat rövid pórázon tartják. (tipikus, hogy a magyar leányvállalat élén a központból ideküldött külföldi áll) Másrészt pedig az utóbbi időszakban a válság miatt az autóiparra jellemző az erőteljes központosítás. Vagyis az innovatív leányok felrobbantása, a pénz átcsatornázása, és költségcsökkentés mindenáron.

gorcsev 2012.10.21. 21:04:58

magyarul cutting edge fejlesztés sohasem lesz az országban, hacsak nem magyar cég lesz valamiben trenddiktáló.

Roland Hesz 2012.10.22. 10:16:16

Magyar cég ritkán trenddiktáló. Pl. a mőltbéli tapasztalat egy cégnél az volt, hogy ha valami jó ötlet született Budapesten azt először elvetették, majd mint bostoni ötletet behozták egy hónappal később. Mert Boston-ban ülnek az okosok :)

gorcsev 2012.10.23. 09:19:08

hm. Mivel keine cutting edge, igy kein normalis karrier. A kihivast keresok, akik nem ipari szakmunkasok akarnak lenni, igy is ugyis elmennek. ujdonsagmuvelest kell vegezni, nekunk magunknak, ha akarunk vkik lenni.

Ismeretlen_102125 2012.10.24. 08:21:16

Nekem konkrétan olyan élményem is volt, hogy a magyar leányvállalatnál megírt szoftvert be lehetett volna vezetni egész Európában. A fejesek jól megnézték, aztán bevezetés helyett indítottak egy projektet hogy valahol máshol írják meg ugyanezt a programot. De olyan is volt hogy a Nyugat-Európában megírt szoftverrel mentek a menedzserek az amerikai központba hogy a jól bevált európai megoldást lehetne globálisan használni. Aztán pár hónappal később elkészült Amerikában ugyanaz a szoftver.

gorcsev 2012.10.24. 22:19:10

nem értem ezeket. ez mégis miért jó? idő, pénz, erőforrásveszteség. vagy a büszkeségük nem engedi?
süti beállítások módosítása