Hogyan illeszkedik bele a Corporate IT világába egy magyar leányvállalat?
Hogyan illeszkedik bele a Corporate IT világába egy magyar leányvállalat?
A Corporate IT sorozatban eddig szó volt magáról a szervezetről, a méretekről, a szervezeti felépítésről, a globalizációról, a változáskérelemről és a beszállítókról. Most azt próbálom körbejárni, hogy illeszkedik bele ebbe a világba egy magyar cég, egy magyar leányvállalat.
Amikor valaki egy „nagy neves multinál” dolgozik informatikusként, az azt jelenti, hogy a cégcsoport magyar leányvállalatánál dolgozik. Informatikai szempontból sok különbség van, hogy valaki a leányvállalatnál, a döntéshozó központban vagy egy fejlesztő központban (outsourcing központban) dolgozik.
Mi a különbség?
A cég üzleti központjában hozzák meg a döntéseket – ideértve az informatikát illető stratégiai döntéseket, illetve itt dolgozzák ki az informatikai stratégiát.
A fejlesztőközpontokban zajlik a tényleges informatikai munka – nem csak fejlesztés, hanem ott a globális helpdesk, ott vannak a specialisták és mérnökök, onnan hajtják végre a projekteket.
És hogy mi zajlik egy leányvállalatnál? Nos, a fentiek közül egyik sem. A döntéseket nem ott hozzák, és fejlesztés sincs. A központosítás miatt a leányvállalat tulajdonképpen csak használója a központi informatikai szolgáltatásoknak, és emiatt az IT szerepe speciális.
Mivel a leányvállalat megkap minden szükséges szoftvert és informatikai szolgáltatást a központból, ezért az IT részleg munkája lokalizációja és koordinációra korlátozódik. A helyi IT részleg a helyi felhasználók előtt képviseli a központi IT-t, gondoskodik a projektek végrehajtásáról, illetve a helyi specialitások szakértője (és kezelője).
Konkrét példán keresztül talán könnyebb elmagyarázni.
Tegyük fel, hogy a világhíres Timbuktu Nemzeti Bank (TNB, központja Timbuktuban található) belép az európai piacra, és ennek keretében Magyarországon is fiókot nyit. (Igazából olyan cég nincs is, hogy Timbuktu Nemzeti Bank, ez nem egy cég hanem cégek egy csoportja.)
A magyarországi működéshez létrehoznak egy céget, a Magyar Timbuktu Nemzeti Bank Zrt-t (MTNB), amely a TNB csoport tagja.
Az MTNB a TNB által – Indiában – kifejlesztett szoftvereket használná. Az adatokat tartalmazó szerverek (mármint a fontosabbak) Timbuktuban lennének.
Alapvetően tehát az MTNB IT osztályának nem kellene semmilyen szoftvert kifejlesztenie, hiszen mindent készen kap. És nem kellene szervereket felügyelnie, hiszen azokat is valahol valaki végzi.
Azonban az MTNB IT osztály feladata lenne a TNB szoftvereinek magyar lokalizációja, mármint a lokalizációban a szakértői/támogatói szerep, illetve a lokalizált szoftver bevezetésének koordinálása tartozna hozzájuk.
Ha gond lenne a szoftverekkel, akkor az MTNB IT lenne az 1. szintű helpdesk, akik átpasszolják a problémákat a TNB IT-nak (mint 2. szintű helpdesk).
Az MTNB IT telepítené az MTNB bankárainak számítógépeit és segítene, ha valami gond van. (De már nem ők fogják vásárolni azokat: a beszerzés központosított, ezért azokat Timbuktuban veszik meg, és onnan küldik postán)
Összességében tehát az MTNB IT átmenet az 1. szintű helpdesk és a helyi problémamegoldó között. Ennek megfelelően kicsi, specialisták helyett általános problémamegoldók fognak ott ülni.
Ahogyan az MTNB IT szerepe eltér a „hagyományos” IT szereptől, úgy a CIO szerepe is más lesz.
Egy „átlagos” CIO-hoz képest sokkal kisebb lesz a döntési jogköre. Lényegi dolgokban nem is dönthet, hiszen az IT stratégiát és a projekteket készen kapja a központból, azokat „csak” végre kel hajtania. Másrészt nincs beszerzésre, hiszen minden eszközt és szoftvert kézhez kap – így nem kell beszállítók között válogatnia vagy kiválasztania a user pc-k típusát.
Mivel nincs beszerzés és minden készen jön a központból, ráadásul még a csapata is kicsi, ezért kevés pénzből kell gazdálkodnia.
(Összehasonlításképpen: lehet, hogy miközben a magyar CIO egy 5 fős csapatot menedzsel, addig ugyanazon cégcsoport egyik középvezetője, aki egy fejlesztőközpontban fejlesztéseket menedzsel, 50 fős csapattal rendelkezik.)
Mindez logikusan következik a központosításból és a költségcsökkentésből. Minden helyi informatikai munkát központosítanak (elvesznek) a vele járó pénzzel együtt, hogy utána költséghatékonyan elvégezzék azt a munkát valahol máshol (tipikusan egy LCC-ben).
Érdemes-e egy magyar leányvállalathoz elmenni informatikusnak ezek után? Mindenképpen, hiszen kívülről bele lehet látni egy nagyvállalat működésébe, sokat lehet tanulni. Hangsúlyozom: kívülről.
Utolsó kommentek